Hyundai Santa Fe 2018 – gambar awal mula ditunjuk

Hyundai Santa Fe 2018 – gambar awal mula ditunjuk

Hyundai telah mengeluarkan gambar awal bagi model Santa Fe generasi keempat, yang akan dibuka untuk tempahan di Korea Selatan bermula esok. SUV saiz besar ini menerima penampilan serba baru serta peningkatan dari segi sistem infotainmen dan teknologi keselamatan.

Daripada gambar yang didedahkan ini, dapat dilihat bahawa rekaannya mengambil pendekatan yang sama seperti pada model Nexo yang dikuasakan oleh hidrogen. Antaranya dengan lampu utama dua lapisan yang lengkap dengan DRL tirus serta unit lampu utama yang lebih besar dibawahnya.

Selain itu, rekaan gril baru yang ada juga menjadi antara rekaan khusus yang semakin kerap digunakan oleh Hyundai, dengan lengkung tayar yang lebih bersegi serta garis bahu yang lebih menonjol disepanjang badan kenderaan ini.

Untuk bahagian dalam, Santa Fe meminjam banyak rekaan yang pernah kita saksikan pada model Hyundai Kona sebelum ini – papan pemuka dengan rekaan tiga tahap, paparan skrin tunggal di tengah dan diikuti dengan corong udara tirus yang terletak ditengah serta tombol suis dibawahnya. Hyundai menjelaskan syarikat itu menggunakan material dan warna berkualiti tinggi, serta mementingkan keselesaan pengguna.

Hyundai Santa Fe 2018 – gambar awal mula ditunjuk

Selain itu, panjang dan jarak antara roda SUV ini turut dipertingkat, menjadi yang terbaik dalam kelasnya bagi tempat duduk barisan kedua, sementara ruang kepala di barisan ketiga turut menerima pertambahan. Urusan keluar-masuk bagi penumpang barisan ketiga juga lebih senang – untuk lipat kerusi, hanya satu butang perlu digunakan.

Dari segi teknologi, Santa Fe akan ditawarkan dengan BlueLink 2.0 (percuma untuk 5 tahun) yang menyediakan perkhidmatan telematik seperti penghidup enjin jarak jauh, fungsi pengurusan keselamatan dan kenderaan serta panduan tunjuk arah masa sebenar melalui sambungan telefon. Juga ada fungsi pengesan pengenalan lagu, dibangunkan secara bersama dengan SoundHound.

Sebagai tambahan, sistem pengesanan suara terbaru yang bersepadu dengan teknologi artificial intelligence dari sebuah syarikat Korea, Kakao akan memperkemas fungsi dan ketepatannya. Ini membolehkan sistem mengenal pasti corak percakapan kebiasaannya.

Senarai ciri keselamatan juga menarik; Forward Collision Warning (FCW) dan Avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Lane Departure Warning (LDW), Driver Attention Warning (DAW) dan High Beam Assist (HBA). Ini ditambah juga dengan ciri seperti Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert (ROA) dan Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist (RCCA).

Santa Fe 2018 ini menggunakan pilihan enjin termasuk unit 2.0 liter turbo petrol dan 2.0 liter serta 2.2 liter turbodiesel. Angka janaan kuasa bagaimanapun masih belum didedahkan. Sistem transmisi automatik lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua roda Hyundai HTRAC datang sebagai ciri standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required