Imej SUV segmen-B baharu Geely bocor di internet

Imej SUV segmen-B baharu Geely bocor di internet

Tahun lalu Geely telah mencatatkan jumlah jualan yang sangat memberangsangkan – 1.24 juta kenderaan dalam setahun, di mana prestasi utama jenama tersebut dipacu oleh SUV segmen-C keluarannya iaitu Boyue. Namun sehingga kini, Geely masih lagi belum lagi menghasilkan apa-apa model untuk pasaran SUV segmen-B yang kini nampaknya sangat rancak, menampilkan pertandingan antara Honda HR-V, Toyota C-HR, Mazda CX-3, Hyundai Kona, dan pelbagai nama lagi.

Sebagai jenama yang kini sedang dikenali, Geely pastinya tidak akan melepaskan peluang untuk mendapatkan bahagian pasarannya dalam segmen berkenaan. Oleh itu, pembuat kenderaan dari China dan juga pemilik jenama Volvo tersebut dikhabarkan bakal memperkenalkan SUV segmen-B dalam masa terdekat, dan imej model berkenaan telah bocor di laman autohome.com.cn.

SUV kompak baharu yang dikenali dengan kod SX11 ini dilaporkan berukuran 4,330 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,609 mm tinggi, manakala jarak rodanya pula adalah 2,600 mm. Berbanding dengan Honda HR-V, model ini adalah 35 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar dan 4 mm lebih tinggi, tetapi jarak rodanya pula 10 mm lebih pendek.

Berbanding Boyue, adiknya ini kelihatan lebih garang dengan konsep rekaan lebih tajam. Muka SX11 ini menampilkan gril signatur Geely dengan kemasan krom matte di sekelilingnya, bersama sepasang lamu hadapan lebih tirus. Bahagian bampar pula menampilkan liang kemasukan udara dan juga kemasan perumah lampu kabus yang kelihatan agresif.

Dilihat dari bahagian sisi, model baharu berkenaan menampilkan garis bumbung yang landai kebelakang bersama cermin pada tiang-C yang kelihatan sangat tirus – memberikan imej seolah-olah bumbungnya terapung. Bahagian belakang SUV ini turut kelihatan garang dengan lampu binaan two-piece dihubungkan dengan bar krom lengkap dengan tulisan ‘GEELY’, bersama spoiler bumbung yang kelihatan bersegi dan dua tip-ekzos pada bampar.

Model baharu ini akan diberikan pilihan rim aloi berdiameter dari 16 hingga 18-inci. Ia juga akan dilengkapi dengan ciri-ciri lain seperti cruise control adaptif, bumbung panaromik, dan juga kamera 360-darjah.

Ia juga dilaporkan akan dijana dua pilihan enjin turbo – pertama ialah enjin 1.0 liter berkuasa 136 hp, manakala yang kedua adalah enjin yang dipercayai dikongsi bersama Volvo XC40 iaitu unit 1.5 liter berkuasa 177 hp. Kalau Proton turut bawa model ini ke Malaysia, agak-agaknya boleh kacau Honda HR-V tak?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required