Hatchback kompak yang dijana kuasa elektrik sepenuhnya (EV) Renault Zoe kini hadir dengan versi kemaskini 2018. Antara peningkatan drastik pada kereta hijau comel ini adalah pada motor elektriknya sendiri yang kini lebih berkuasa.

Renault Zoe 2018 dilengkapkan dengan motor elektrik R110, menggantikan unit R90 sebelum ini. Ia adalah motor revolusi dari model sebelumnya dan ia dibangunkan sendiri oleh Renault di kilang Cleon, barat daya Paris selama dua tahun. Motor R110 ini mampu menghasilkan 108 hp dan tork maksima 225 Nm, atau 16 hp lebih berkuasa dari R90.

Pakej elektronik baharu ini bukan sahaja menjadikan Zoe lebih berkuasa, malah berat asalnya turut dapat dikekalkan. Oleh itu, model yang dikemaskini berkenaan mampu memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa 11.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 135 km/j. Ia juga mampu memecut dari 80-120 km/j lebih cepat dari model sebelumnya.

Motor berkenaan menerima bekalan kuasa dari bateri bateri lithium-ion 41-kWj yang didakwa mampu bertahan sekurang-kurangnya untuk perjalanan sejauh 300 km, menurut ujian awalan. Seperti juga model konvensional lain, kadar penggunaan kuasa untuk setiap kilometer Zoe ini masih lagi dinilai oleh undang-undang baharu Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) yang telah diwartakan di Eropah 1 September tahun lalu untuk menggantikan NEDC.

Zoe yang ditingkat taraf ini juga kini ditawarkan dengan warna baharu digelar Blueberry Purple, manakala varian tertinggi Intens dapat dikenalpasti dengan Blueberry Purple Pack. Pek berkenaan terdiri dari warna badan luaran, serta kemasan ungu pada papan pemuka, sekeliling tapak tombol gear, sekeliling pembesar suara dan juga upholsteri bersama serlahan jahitan. Sistem infotainmen R-Link Evolution pada kereta ini juga kini diberikan sokongan Android Auto.