VIDEO: Aspark Owl – supercar elektrik 430 hp Jepun buat pecutan 0-100 km/j dalam masa bawah 2.0 saat

Tahun lalu, sebuah syarikat dari Jepun telah memperkenalkan supercar elektrik keluarannya, yang dinamakan sebagai Aspark Owl dan dipamerkan sewaktu Frankfurt Motor Show 2017. Walaupun pada waktu itu ia masih sebuah kereta konsep, syarikat ini sebenarnya sedang giat meneruskan pembangunan, dan dalam satu video di Youtube, mereka disaksikan sedang melakukan ujian pecutan.

Ini cuma satu ujian ringkas yang berkemungkinan dilakukan di belakang kilang mereka sendiri, tetapi menunjukkan kemampuan kereta yang mempunyai berat cuma 850 kg ini memecut. Kuasa elektrik yang menggerakkan kenderaan ini datang daripada padanan bateri dan supercapacitor 300V dan kuasa maksimum yang mampu dihasilkan adalah sebanyak 320 kW dan 764 Nm tork.

Seperti yang boleh dilihat dalam video ini, walaupun pecutan yang dihasilkan Aspark Owl mampu mengalahkan kereta produksi lain termasuk Tesla Model S, ia menggunakan tayar slick, bermakna ia masih belum mengikut spesifikasi yang dibenarkan atas jalan biasa. Walaupun begitu, Aspark masih berusaha ke arah itu.

VIDEO: Aspark Owl – supercar elektrik 430 hp Jepun buat pecutan 0-100 km/j dalam masa bawah 2.0 saat

Kami sendiri tidaklah begitu faham dengan bahasa Jepun, tetapi jika menyaksikan catatan yang terhasil pada komputer yang disambung pada kenderaan tersebut, ia mencatat masa terbaik pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 1.921 saat.

Catatan ini mungkin boleh mengejutkan ramai pihak, tetapi kami lebih tertarik dengan betapa yakinnya pekerja yang terlibat dalam projek ini, dengan melakukan ujian pecutan kereta supercar di kawasan yang sempit. Anda lihatlah sendiri di hujung jalan tersebut – bukit dan tiang elektrik menanti sekiranya brek kenderaan ini tidak berfungsi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required