Toyota Yaris facelift kini di Indonesia, mula dari RM67k

Toyota Yaris facelift kini di Indonesia, mula dari RM67k

Toyota telah pun melancarkan Yaris facelift untuk pasaran Indonesia. Hatchback segmen-B ini adalah lebih kurang sama dengan Yaris spesifikasi Thailand, yang dilancarkan di sana pada September 2017.

Di Thailand, Yaris dan Yaris Ativ sedan merupakan kereta eko Thai yang ditawarkan dengan enjin 1.2 liter dan harga yang rendah. Walau bagaimana pun tiada pematuhan sebegitu di Indonesia, maka Yaris akan diposisikan lebih tinggi berbanding Daihatsu Ayla dan Toyota Agya, dengan enjin 1.0L dan 1.2L.

Di Indonesia, Yaris turut akan ditawarkan dengan pilihan premium bersama enjin 1.5 liter. Iaitu sama dengan unit 2NR seperti pada Perodua Myvi dan Toyota Vios, dengan DOHC dan Dual VVT-i. Ia mampu menghasilkan kuasa sehingga 107 PS dan tork 140 Nm, serta dipadankan sama ada dengan transmisi manual lima-kelajuan atau automatik CVT. Tiga gred ditawarkan – E, G dan TRD Sportivo – menjadikan jumlah keseluruhannya enam varian.

Varian TRD menerima kit eksklusif termasuk lampu utama projektor (dengan kekemasan lingkaran merah), kit badan dengan spoiler belakang, lampu nyalaan siang LED, aloi dwi-tona 16-inci, dan lampu belakang LED. Elemen kedua terakhir turut ditampilkan pada varian G. Di dalamnya, TRD turut didatangkan dengan roda stereng balutan kulit dengan butang audio, pedal penukar gear, mod Sport/Eco (untuk CVT sahaja), meter Optitron dengan paparan pelbagai-info TFT berwarna, push start dan pendingin hawa automatik.

Untuk ICE, varian tertinggi menerima unit utama DVD-AVX dengan Miracast, Weblink dan enam pembesar suara. Bagi aspek keselamatan, semua varian menerima ABS/EBD/BA, VSC, HSA, dan tujuh beg udara. Harga yang ditawarkan dari Rp 235.4 juta (RM67,397) untuk E MT hingga Rp 275.9 juta (RM78,981) untuk TRD Sportivo CVT.

Daihatsu Sirion baharu – model CBU rebadged Myvi dari Malaysia – telah dilancarkan di Indonesia baru-baru ini dengan enjin 1.3L dan gandingan antara kotak gear manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan. Sirion baharu ditawarkan dari Rp 182.5 juta (RM52,655) hingga Rp 193.5 juta (RM55,819). Model ini dikatakan mampu menjadi persaing paling rapat bagi Yaris facelift. Jika diberikan pilihan, model manakah yang menjadi dambaan anda?

GALERI: Toyota Yaris facelift spesifikasi Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required