Royal Enfield Thunderbird X 300, 500 dilancar di India

Royal Enfield Thunderbird X 300, 500 dilancar di India

Royal Enfield baru sahaja melancarkan variasi tambahan kepada model Thunderbird mereka, yang dikenali sebagai Thunderbird X di India. Model ini didatangkan dalam dua pilihan enjin yang sama seperti Thunderbird standard, iaitu unit satu silinder 350 cc dan 500 cc.

Bezanya, Thunderbird X ini mempunyai penggayaan yang berlainan, bermula dengan bahagian pemegang yang lebih rendah dan dekat kepada penunggang, tempat duduk binaan satu unit, rim aloi 19 inci di hadapan, 18 inci di belakang dan tayar jenis tanpa tiub (pertama kali bagi motosikal produksi Royal Enfield).

Di antara Thunderbird X 350 dan X 500, semua kelengkapan adalah sama kecuali enjinnya. Thunderbird X 350 menggunakan enjin satu silinder empat strok 346 cc dengan sistem bahan api karburator manakala Thunderbird X 500 menggunakan enjin satu silinder empat strok 499 cc dengan sistem suntikan bahan api elektronik. Kuasa masing-masing adalah 19.8 hp/ 28 Nm untuk X 350 dan 27.2 hp/ 41.3 Nm untuk X 550. Transmisi kedua-duanya adalah unit lima kelajuan.

Pada bahagian hadapan Thunderbird X ini terdapat fork 41 mm, brek cakera 280 mm dan angkup dua piston, manakala di belakang pula terdapat dua penyerap hentak gas, brek cakera 240 mm dan angkup satu piston. Setakat diperkenalkan sewaktu pelancarannya, tiada sistem ABS pada motosikal ini.

Antara kelengkapan lain pada Thunderbird X adalah lampu depan dan belakang LED, meter jenis analog, ekzos yang diwarnakan hitam, tangki bahan api 20 liter, berat keseluruhan 197 kg dan jarak kelegaan dari tanah 135 mm. Harga untuk Thunderbird X 350 di India adalah 1.56 lakh (RM9,397) manakala X 500 pula adalah 1.98 lakh (RM11,927)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required