Abarth 124 GT SE – bumbung gentian karbon, rim OZ

Abarth 124 GT SE – bumbung gentian karbon, rim OZ

Semasa Geneva Motor Show nanti, Abarth akan membawa model Abarth 124 GT SE ini. Ia adalah sebuah model edisi istimewa yang digambarkan sebagai mempunyai dua personaliti – satu dengan “keterujaan roadster sebenar” dan satu lagi dengan bumbung teknikal yang selamat dan ringan.

Bumbung kenderaan ini diperbuat daripada gentian karbon, dan ia mempunyai cermin belakang yang besar dan pemanas yang cekap untuk menghilangkan kabus dan menjadikan ia terang dalam masa pantas. Beratnya cuma 16 kg dan menyumbang kepada kekuatan keseluruhan kenderaan.

Menurut Abarth, semasa terpasang lengkap, bumbung ini dapat menjamin suhu di dalam kenderaan dan ciri kedap bunyinya, manakala jika mahu dibuka, ia hanya melibatkan beberapa langkah mudah. Selain daripada itu, model istimewa ini juga menggunakan rim OZ Ultralight 17 inci (3 kg lebih ringan berbanding rim standard).

Kemudiannya, pengguna juga mempunyai pilihan untuk mendapatkan pelapik cermin sisi yang diperbuat daripada gentian karbon, serta bonet hadapan yang diwarnakan hitam matte. Ini adalah mengambil inspirasi daripada model klasik Abarth 124 Rally, di mana bonet hitam tersebut digunakan untuk mengelakkan silau daripada pantulan cahaya matahari mengenai pemandu. Abarth 124 Spider standard (badan warna putih dan kemasan merah) juga menggunakan bonet hitam.

Abarth 124 sebenarnya adalah Fiat 124 Spider yang ditala khas, manakala Fiat 124 Spider pula sebenarnya adalah menggunakan asas daripada Mazda MX-5. Abarth 124 ini dikuasakan oleh enjin MultiAir Turbo 1.4 liter 170 hp dan 250 Nm tork. Jumlah ini menunjukkan ia 10 hp lebih berkuasa berbanding Fiat 124 Spider dan pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 6.8 saat. Pilihan transmisi adalah manual enam kelajuan atau automatik Sports Sequential Esseesse.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required