Honda Civic Type R akan menyerang pelbagai litar di Eropah untuk mencatat rekod, disertai Jenson Button

Honda Civic Type R akan menyerang pelbagai litar di Eropah untuk mencatat rekod, disertai Jenson Button

2017 Honda Civic Type R sets new lap record at the Nürburgring

Tidak cukup dengan gelaran kereta pacuan hadapan produksi terpantas di litar The Green Hell Nürburgring Nordschleife, Honda mengumumkan satu skuad perlumbaan khas sudahpun ditubuhkan tahun ini bagi membolehkan Civic Type R FK8 mencatatkan rekod masa terpantas pada pelbagai litar ikonik lagi di Eropah.

Senarai lengkap pemandu yang akan menyertai skuad ini belum lagi dimuktamadkan, namun menurut Honda, bekas juara Formula 1 yang kini memandu NSX Super GT, Jenson Button disahkan terbabit dalam pasukan berkenaan bersama pemandu WTCR Tiago Monteiro (Portugal) dan Esteban Guerrieri (Argentina) serta seorang lagi pemandu NSX Super GT, Bertrand Baguette (Belgium).

Usaha ini adalah lebih kurang sama dengan cabaran yang dilakukan oleh Honda pada 2016, menggunakan Civic Type R FK2R yang mencatatkan masa terpantas di litar Silverstone (UK), Spa-Francorchamps (Belgium), Monza (Itali), Estoril (Portugal) dan Hungaroring (Hungary). Ketika itu, pasukan tersebut disertai oleh pemandu-pemandu kejuaraan Touring Car British (BTCC) dan juga kejuaraan Touring Car dunia.

Untuk cabaran 2018 ini, litar yang sah akan ‘diserang’ adalah Silverstone, Spa-Francorchamps dan Estoril. Litar-litar lain yang turut akan disenaraikan akan diumumkan kemudian. Kereta sebenar yang akan digunakan pada cabaran ini bakal dipamerkan sepanjang Geneva Motor Show 2018 yang akan berlangsung bulan ini.

Honda Civic Type R akan menyerang pelbagai litar di Eropah untuk mencatat rekod, disertai Jenson Button

2017 Honda Civic Type R sets new lap record at the Nürburgring

Tahun lalu, Honda Civic Type R FK8 mencatatkan masa 7 minit 43.8 saat di Nürburgring bagi mengesahkan ia sebagai ‘King of the Ring’ yang baharu, merampas takhta berkenaan dari Volkswagen Golf GTI Clubsport S (7 minit 47.19 saat). Catatan berkenaan juga menunjukkan Type R generasi baharu ini 6.83 saat lebih pantas berbanding model FK2R generasi sebelumnya.

Atas kertas, Civic Type-R FK8 yang dijana enjin 2.0 liter VTEC DOHC Turbo ini mungkin hanya 10 PS lebih berkuasa dengan tork puncak yang sama (320 PS/400 Nm) berbanding model generasi terdahulu.

Namun perubahan besar yang dilakukan pada sistem suspensi antara kedua-dua Type-R berkenaan di mana FK2 menggunakan suspensi jenis torsion beam pada bahagian belakang manakala FK8 diberikan suspensi jenis multi-link, membolehkan ia lebih laju dan lebih stabil di selekoh. Kotak gear manual enam-kelajuan model baharu ini juga menerima nisbah akhir lebih rendah membolehkan ia memecut lebih pantas, selain pakej aerodinamik lebih baik yang turut membantu.

GALERI: Honda Civic Type R FK8 di Nürburgring

GALERI: Honda Civic Type R FK8 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required