McLaren Senna bertema gentian karbon – RM5.6 juta

McLaren Senna bertema gentian karbon – RM5.6 juta

Semasa Geneva Motor Show nanti, McLaren akan membawa lima model Senna yang diubah suai dengan tema berbeza, dan salah satunya adalah yang menggunakan tema gentian karbon seperti yang didedahkan dalam gambar ini. Ia dihasilkan bersama cabang khas ubah suai jenama itu, McLaren Special Operations (MSO).

Seperti yang boleh dijangka, hampir keseluruhan bahagian yang boleh dilihat pada McLaren Senna Carbon Theme ini menggunakan gentian karbon, termasuk di bahagian dalam. Menurut McLaren, masa hampir 1,000 jam diperlukan untuk menghasilkan kit khas ini, manakala untuk memasang kenderaan ini pula, ia mengambil masa 300 jam.

Selain itu, 250 jam lagi diperlukan untuk menghasilkan perincian Solar Yellow pada bahagian tepi pintu, sayap belakang serta bilah aerodinamik aktif pada bahagian hadapan kenderaan ini. Angkup brek warna Laurel Green dan kombinasi warna kuning dan hijau pada kenderaan ini memberi penghormatan kepada warna helmet Ayrton Senna.

Satu lagi tambahan menarik pada McLaren Senna Carbon Theme ini adalah rim khas Hybrid Carbon-Fibre dari MSO. Ia akan ditawarkan kepada semua 500 pelanggan Senna sebagai pilihan tambahan dan ia dihasilkan dengan gabungan aluminium diperkuat serta gentian karbon. Berat keseluruhan rim yang menggunakan satu nat sahaja di tengah ini cuma 7.5 kg (hadapan) satu unit.

Masuk ke bahagian dalam, tema sama digunakan, dengan bahagian penyerap gas pintu diwarnakan Laurel Green, manakala kemasan Carbon Black Alcantara dan kulit pada roda stereng mempunyai jahitan warna kontras. Bahagian penyandar kepada juga mempunyai simbol ‘S’ Senna, seperti pada sayap belakangnya.

McLaren Senna biasa dijual pada harga 750,000 pound (sekitar RM4 juta), dan Carbon Theme ini memerlukan tambahan 300,000 pound (sekitar RM1.6 juta) lagi. Ia dikuasakan oleh enjin V8 4.0 liter twin-turbo, serta padanan transmisi automatik tujuh kelajuan klac berkembar, seterusnya mampu menghasilkan 789 hp dan 800 Nm tork. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 2.8 saat manakala laju maksimum pula adalah 340 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required