McLaren Senna GTR Concept – hanya untuk atas litar

McLaren Senna GTR Concept – hanya untuk atas litar

Dalam keadaan asal untuk kegunaan atas jalan raya biasa sahaja, McLaren Senna sudah cukup ganas, dengan kuasa sebanyak 789 hp (800 PS). Kini, McLaren mengeluarkan pula sebuah model konsep dengan asas yang sama, tetapi hanya boleh digunakan atas litar, dikenali sebagai McLaren Senna GTR

Ia adalah satu pra tonton kepada sebuah model yang boleh dibeli oleh pelanggan pada masa hadapan. Memandangkan ia tidak perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan untuk sebuah model yang boleh digunakan atas jalan raya biasa, ia dilengkapi dengan pakej lebih ekstrem – lebih kuasa, cengkaman dan daya tolakan ke bawah (downforce).

Pertamanya, McLaren memberitahu, Senna GTR ini akan mampu menghasilkan kuasa sekurang-kurangnya 814 hp (825 PS) dan tork yang lebih tinggi, datang daripada enjin V8 4.0 liter twin turbo. Ini adalah enjin yang sama seperti Senna standard, tetapi mempunyai talaan khas.

Ia kemudiannya dipadankan bersama transmisi gaya lumba, yang menurut McLaren lagi, boleh menjadikan Senna GTR ini lebih pantas di jalan lurus berbanding model biasa. Untuk cengkaman yang lebih, kereta ini juga datang dengan suspensi double wishbone yang diperelok dan tayar slick Pirelli.

Untuk daya tolakan ke bawah pula, Senna GTR mampu menghasilkan daya sebanyak 1,000 kg, iaitu peningkatan sebanyak 200 kg lagi berbanding Senna standard. Antara perubahan yang membantu perkara ini adalah fender lebih lebar (yang turut menjadikan jarak roda kiri dan kanan lebih lebar), pembelah angin serta diffuser lebih besar, sayap belakang aktif serta bahagian aerodinamik lain.

Perubahan lain yang turut dilakukan adalah menolak kulit pintu lebih ke dalam, menghala lebih kepada bahagian tengah kenderaan untuk pengaliran udara lebih baik. Cermin biasa yang digunakan juga diganti dengan polycarbonate yang lebih ringan.

Seperti yang dinyatakan tadi, model konsep ini merupakan petunjuk bagi model produksi, yang hanya akan dihasilkan sebanyak 75 unit. Untuk Senna standard sebelum ini, 500 unit yang dijual pada harga 750,000 pound (sekitar RM4 juta) telah pun habis, malah sebelum ia dilancarkan pun lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required