Honda Forza 300 diperbaharui di Eropah – lebih sporty, banyak kelengkapan termasuk kawalan cengkaman

Honda Forza 300 diperbaharui di Eropah – lebih sporty, banyak kelengkapan termasuk kawalan cengkaman

Honda Forza 300 cukup terkenal dalam segmen skuter maxi terutamanya di Eropah dan kini, model terbarunya telah dilancarkan di sana. Di negara kita, skuter ini dikenali sebagai NSS300, dan model yang dipasarkan sekarang masih menggunakan rekaan lama, yang jika dibandingkan dengan Yamaha XMax 250, pastinya sedikit kurang sporty.

Rekaan baru Forza 300 2018 nampak lebih sporty dan moden, dan dimensinya juga berubah sedikit menjadi lebih pendek manakala tempat duduk pula lebih tinggi untuk pandangan ke jalan yang lebih jelas. Kemudiannya, ia mempunyai lampu hadapan LED serta penghadang angin yang boleh dilaras secara elektrik menggunakan butang di pemegang.

Casis Forza 300 2018 juga adalah baru, dan ia menjadikan skuter ini 12 kg lebih ringan berbanding model sebelum ini. Kemudiannya, rim belakang diubah menjadi satu inci lebih besar berbanding sebelum ini, iaitu unit 14 inci dan dipadankan bersama rim 15 inci di hadapan. Brek masih lagi set cakera depan dan belakang, dengan sistem ABS two-channel.

Walaupun masih menggunakan enjin sama seperti sebelum ini, iaitu unit satu silinder 279 cc PGM-FI berkuasa 24.8 hp dan 27.2 Nm tork, pecutannya dijadikan lebih pantas, bersama laju maksimum lebih tinggi serta penggunaan bahan api lebih baik.

Satu naik taraf yang penting pada Forza 300 adalah ia kini dilengkapi dengan Honda Selectable Torque Control (HSTC), iaitu satu sistem keselamatan seperti kawalan cengkaman. Ia adalah pertama kali dipasang pada sebuah skuter Honda dan melaluinya, jika terdapat perbezaan laju antara roda hadapan dan belakang, kuasa enjin akan dikawal supaya roda tidak tergelincir. Sistem ini boleh ditutup melalui satu butang yang disediakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • finger on Jul 14, 2018 at 2:37 pm

    ETA August 2018, can anyone confirmed on this? I asked Honda Big Wing Setapak, they just giving info it will be in this Aug 2018. I am waiting for this model compared to Yamaha XMAX 250. It rumours to have 250cc too. Features quite similar with XMAX.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • it will be exciting to see this model in town. Bring it on Honda Big Wing

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required