Mitsubishi Mirage bakal kembali dengan kuasa turbo?

Mitsubishi Mirage bakal kembali dengan kuasa turbo?

Mitsubishi dilaporkan serius untuk menghasilkan hatchback segmen-B dalam tempoh lima tahun akan datang, yang mungkin menyaksikan Colt atau Mirage bakal kembali semula sebagai model generasi baharu. Menurut ketua jualan dan pemasaran Mitsubishi Eropah, Guillaume Cartier dalam laporan Autocar, syarikatnya kini “sedang membangunkan” kereta sedemikian, tetapi keputusan akhir masih lagi belum dimuktamadkan.

“Masih menjadi persoalan apa keperluannya,” kata Cartier dan menambah model tersebut perlu boleh dijual sekurang-kurangnya 100,000 unit secara global untuk memuktamadkannya. Projek ini juga diambil perhatian setelah Mitsubishi kini merupakan salah satu anggota dalam Pakatan Renault-Nissan, jelasnya lagi.

Dengan menjadi sebahagian dalam Pakatan berkenaan, jenama dari Jepun itu mempunyai akses terhadap platform dan janakuasa dari Nissan dan Renault seperti platform CMF-B – asas kepada Renault Clio generasi kelima yang bakal membuat kemunculan sulungnya tahun ini. Apa yang menarik, platform tersebut akan dijana oleh pilihan enjin petrol turbo Renault berkapasiti 0.9 liter dan juga 1.3 liter.

Mitsubishi Mirage bakal kembali dengan kuasa turbo?

Cartier turut menjelaskan, Mitsubishi mempunyai barisan nama ikonik iaitu Pajero, Lancer dan Colt (Mirage untuk sesetengah pasaran lain), dan Colt semestinya sesuai dan akan dipertimbangkan pada model supermini tersebut. “Apabila kami mempunyai perkara yang berkaitan dengan [nama ikonik] ini, kami perlu pastikan personaliti kereta itu sesuai dengannya,” kata Cartier.

Ini bukan kali pertama perkara ini dinyatakan oleh sumber dalaman Mitsubishi sendiri. Tahun lalu, Naib presiden korporat dan perancang produk Mitsubishi Vincent Cobee berkata legasi hatchback kompak berkenaan bakal diteruskan memandang permintaan global terhadap kereta dalam segmen tersebut yang masih lagi tinggi. Beliau juga membayangkan generasi seterusnya Mirage/Colt berkenaan bakal berkongsi platform dan janakuasa bersama produk dari Renault dan Nissan.

Mitsubishi Colt Mirage yang diperkenalkan sejak era 80’an terkenal dengan imej garang walaupun bersaiz kecil, malah turut diperkenalkan dalam versi berprestasi tinggi dengan enjin turbo dan juga DOHC MIVEC. Namun untuk model generasi terakhir, Mirage tampil dengan rupa yang terlalu feminin serta hanya dijana enjin NA 1.2 liter yang ditala untuk memberikan penjimatan bahan-api terbaik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required