Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Pusingan akhir Toyota Gazoo Racing Malaysia 2018 sampai ke penghujungnya semalam, dan perlumbaan Vios Challenge yang merupakan aktiviti utama dalam acara tersebut menyajikan aksi menarik untuk 20,000 penonton yang hadir ke Technology Park Malaysia (TPM) Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Setelah sesi kelayakan dijalankan pada hari Sabtu, hari Ahad pula melibatkan dua pusingan perlumbaan untuk setiap kategori. Satu pusingan lengkap litar TPM ini mempunyai sembilan selekoh dan keseluruhannya mempunyai jarak 1.724 km.

Kategori Sporting

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Dalam perlumbaan pertama kategori ini, saingan sengit dapat dilihat bermula dari awal, terutamanya di kelompok hadapan antara Brendan Paul dari pasukan Dream Chaser dan Brendon Lim dari pasukan Tedco Racing. Lim pada awalnya tidak berpuas hati dengan tempat kedua, lalu berusaha sebaik mungkin untuk memotong Paul.

Walaubagaimanapun, disebabkan terlalu memaksa, Lim telah melanggar tembok di selekoh 3, dan menjarakkan lagi kedudukan antara beliau dan Paul. Selain pada panel badan, tiada kerosakan teruk pada kenderaan Lim, tetapi beliau memutuskan untuk berlumba secara selamat dan tidak terlalu agresif.

Perlumbaan pertama kategori Sporting ini juga hanya menyediakan cabaran dalam masa pendek kerana selepas beberapa pusingan, safety car telah keluar kerana kereta Shanmuganathan Arumugam yang kemalangan perlu dikeluarkan dan litar perlu dibersihkan. Akhirnya, Paul kekal di tempat pertama, kemudiannya diikuti Lim, Tam Wei Han dan Kenneth Koh.

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Perlumbaan kedua dimulakan dengan kedudukan sama di kelompok hadapan seperti perlumbaan pertama tetapi Lim berjaya memotong Paul di selekoh pertama. Tidak sampai satu pusingan, Paul mendapat peluang untuk memotong kembali Lim, dan terus mendahului perlumbaan sehigga penamat.

Di kelompok belakang, terdapat juga sedikit drama apabila Datuk Ken Foo diberikan amaran kerana menghalang Wong Chin Eeg untuk memotong demi mempertahankan kedudukan keenam beliau. Walaubagaimanapun, Wong berjaya memotong dengan bersih manakala Ken terus terkebelakang dan akhirnya menamatkan perlumbaan di tempat kesembilan.

Kategori Promotional

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Walaupun kategori ini melibatkan para selebriti, aksi perlumbaan yang ditunjukkan tidak kurang hebatnya. Dalam perlumbaan pertama, Shukri Yahya memulakan perlumbaan di tempat pertama, dan diikuti oleh Shawn Lee. Saingan di antara mereka berdua terus sengit sepanjang perlumbaan, sehinggalah pada pusingan kelapan, Shawn berjaya memotong Shukri di selekoh terakhir.

Dalam pusingan yang berlangsung lancar tanpa sebarang bendera kuning atau merah ini, Diana Danielle turut menunjukkan kehebatan apabila dapat menamatkan perlumbaan di tempat ketiga, sekaligus meletakkan seorang selebirit perempuan di atas podium, yang mana ia jarang sekali berlaku.

Dalam perlumbaan kedua, sekali lagi saingan hebat antara Shukri dan Shawn dapat dilihat. Walaupun Shawn memulakan perlumbaan di tempat pertama, semasa selekoh kedua Shukri sudah berjaya memintas Shawn, dan terus menjarakkan diri dari seluruh pelumba lain.

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Turut menunjukkan kehebatan adalah Fattah Amin apabila beliau berjaya merebut tempat ketiga daripada Diana. Selepas itu juga, Shawn didapati menghadapi masalah dengan kenderaan apabila dikatakan tidak dapat menggunakan gear 3 dan membuatkan beliau semakin perlahan.

Ini kesudahannya memberi peluang kepada Fattah untuk memintas Shawn, dan kemudiannya diikuti oleh Diana. Disebabkan jarak antara Janna Nick agak jauh, Shawn masih dapat menamatkan perlumbaan di tempat keempat, tetapi sudah cukup untuk menjadikan beliau sebagai juara keseluruhan musim ini.

Kategori Super Sporting

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Dalam kategori ini, penonton mengharapkan banyak aksi tapi ternyata pelumba profesional yang terlibat mempunyai strategi masing-masing. Tengku Djan sebagai contoh, sekadar mempertahankan kedudukan keenam sepanjang perlumbaan selepas memotong Syafiq Ali kerana dalam kategori ini, enam tempat teratas akan diterbalikkan untuk perlumbaan kedua.

Tempat pertama pula dikuasai oleh William Ho, diikuti oleh Kenny Lee sehingga tamat perlumbaan. Di tempat ketiga adalah Wong Yew Choong, tetapi beliau diikut rapat oleh Ser Meng Hui sepanjang perlumbaan. Meng Hui menunjukkan semangat untuk memintas Wong, dan akhirnya berjaya melakukannya pada pusingan akhir.

Walaubagaimanapun, penguatkuasa perlumbaan memutuskan pintasan tersebut dilakukan secara tidak selamat dan mengenakan penalti kepada Meng Hui. Walaupun perlumbaan berakhir dengan Meng Hui di tempat ketiga, keputusan penuh meletakkan beliau di tempat keempat.

Toyota Gazoo Racing Festival 2018 Finale – peserta lumba habis-habisan, beri aksi menarik untuk tontonan

Masuk ke perlumbaan kedua, Djan memulakan perlumbaan di tempat pertama, diikuti oleh Mark Darwin, dan kedua-duanya terus menjarakkan diri daripada pelumba lain sehingga tamat. Perlumbaan kedua ini menyaksikan William Ho pula bertindak agresif untuk memotong Ser Meng Hui.

Dalam satu percubaannya, William telah melanggar kereta Meng Hui sehingga berpusing, lalu memotong dan menamatkan perlumbaan di tempat ketiga. Walaubagaimanapun, penguatkuasa perlumbaan mendapati William melakukan kesalahan, dan beliau diturunkan sebanyak dua tangga, dan akhirnya diber tempat kelima untuk keputusan akhir.

Untuk keseluruhan siri perlumbaan, Tengku Djan dinobatkan sebagai juara, dan beliau membawa pulang hadiah sebuah Toyota Vios. Hadiah sama turut diberi kepada pemenang kategori Sporting iaitu Brendan Paul, manakala pemenang kategori Promotional, Shawn Lee, membawa pulang trofi.

Kedudukan keseluruhan kategori Sporting

1. Brendan Paul Anthony
2. Brendon Lim Boon Yew
3. Kenneth Koh Keik Lun
4. Tam Wei Han (Patrick Tam)
5. Foo Kwok Hsing (Ken KH Foo)
6. Wong Chin Eeg
7. Tan Siew Chong (Jackson)
8. Clement Yeo Ing Chai
9. Frederick Soo Wei Keong
10. Teoh Khai Lin
11. Lim San For (Andrew)
12. Goh Eng Peng
13. Adzeem Eqwan Adnan
14. Ng Hon Leong
15. Tan Seng Lock (Ricky)
16. Goh Kian Sin
17. Shanmuganathan A/L Arumugam
18. Tan Su Tiek
19. Geraldine Darlene Read
20. Goh Chok Tong
21. Eric Yong

Kedudukan keseluruhan kategori Promotional

1. Shawn Lee Jen Xian
2. Mohd Shukri Yahaya
3. Koo Kar Kin (Danny Koo)
4. Fattah Amin
5. Akio Takeyama
6. Diana Danielle Danny Beeson
7. Gan Hwee Peng (Geraldine Gan)
8. Nurul Jannah Muner (Janna Nick)
9. Venice Tan Hoay Min (Venice Min)
10. Masaaki Murata

Kedudukan keseluruhan kategori Super Sporting

1. Tengku Djan Ley Tengku Mahaleel
2. Ho Wil Liam (William Ho)
3. Wong Yew Choong (Boy Wong)
4. Shafiq Ali
5. Ser Meng Hui
6. Mark Darwin A/L Partap Singh
7. Kenny Lee Wan Yuen
8. Mitchell Cheah Min Jie (Mitchell Cheah)
9. Keifli Othman
10. Siow Moon Yeow (Rocky Siow)
11. Vincent Ng @ Huang
12. Akina Teo Chai Yong (Akina Teo)
13. Freddie Ang Ding Yu
14. Ong Chee Yong
15. Dato Mohd Nasri Md Said
16. Lim Chun Beng
17. James Veerapen

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required