Subaru ada cara tersendiri untuk perkenal teknologi tanpa pemandu – elak perlanggaran jadi keutamaan

Subaru ada cara tersendiri untuk perkenal teknologi tanpa pemandu – elak perlanggaran jadi keutamaan

Banyak pengeluar kenderaan ini sedang berlumba-lumba untuk memperkenalkan teknologi pemanduan autonomous bagi model-model terkini yang dihasilkan. Tapi, menurut Subaru, syarikat itu akan tunggu sedikit masa lagi – sehingga teknologi tanpa pemandu yang ada kini menjadi betul-betul matang.

CEO Subaru Amerika Syarikat, Tom Doll di dalam satu kenyataan kepada CarAdvice memaklumkan, tidak kira apa pun yang dikatakan oleh pengeluar lain kepada umum berkaitan teknologi itu ketika ini, pemandu masih perlu mengawal kenderaan mereka sepanjang masa.

“Anda tidak boleh mengalihkan perhatian dari jalan raya,” jelasnya merujuk kepada pemandu. “Tak kisah apa jenama lain sedang lakukan, termasuk memperkenalkan sistem berkenaan dalam kadar yang singkat untuk pasaran, kami akan melakukannya dalam langkah yang lebih bijak,” ujar Tom.

Ini adalah susulan kejadian kenderaan autonomous Uber yang terlibat dalam kemalangan, serta sebuah Tesla Model X yang kemalangan dalam satu kejadian lain, yang menyebabkan kematian pemandunya. Tesla berkenaan dilaporkan berada dalam mod Autopilot.

Tom menambah, Subaru tidak akan terburu-buru untuk menjadi antara yang terawal memperkenalkan teknologi berkenaan dalam kenderaan, kerana teknologi yang belum matang seperti itu akan membahayakan pengguna. “Kami akan lakukannya dalam cara yang berbeza, misalnya cuba untuk mengelakkan perlanggaran terlebih dahulu, agar pemandu dan penumpang selamat dan akan bergerak ke depan dari situ,” tambahnya.

Bagi Subaru, pendekatan syarikat itu terhadap pemanduan autonomous dapat dilihat melalui sistem tinjauan pemandu baru yang ditawarkan pada model Subaru Forester. Teknologi berkenaan menggabungkan sistem pengesanan wajah yang membenarkan hingga lima setting bagi setiap pemandu dan juga selari dengan sistem EyeSight untuk membantu mengelakkan perlanggaran.

“Ia akan mengecam wajah anda, dan wajah pemandu yang lain. Jadi, jika anda memandang ke tempat lain dalam beberapa saat ia akan memberi amaran. Tetapi jika anda masih tidak mengalihkan pandangan anda kepada sistem ini, ia akan mula beroperasi bersama sistem EyeSight untuk mengelak apa juga pertembungan. Jadi ia satu sistem yang sangat unik bagi tanda harga sebegitu,” tambah Tom.

Subaru Forester 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required