Proton Preve 2018 muncul di laman rasmi Proton – model diperhalusi, dua varian, dari RM65-RM73k

Proton Preve 2018 muncul di laman rasmi Proton – model diperhalusi, dua varian, dari RM65-RM73k

Tahun lalu kami menerima berberapa foto intipan Proton Preve yang diperhalusi sedang diuji, manakala awal tahun ini pula imej perinciannya bocor dan tersebar di internet. Kini, model berkenaan nampaknya telah muncul di laman web rasmi Proton, menandakan ia hampir dilancarkan atau terus dijual dipasaran seperti MPV Exora yang diperhalusi sebelum ini.

Menerusi laman berkenaan, Preve disahkan hanya akan ditawarkan dalam dua varian iaitu 1.6 Executive CVT yang berharga RM64,730 (naik RM4,120) dan juga 1.6 Premium CVT yang djual pada harga RM72,510 (naik RM1,193). Kesemua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran, dan ia dilindungi waranti selama lima-tahun/150,000 km.

Seperti juga tahun lalu, model yang dikemaskini ini tidak menawarkan pilihan enjin 1.6 liter NA dan juga kotak gear manual. Kedua-dua varian berkenaan dijana dengan enjin petrol empat-silinder 1.6 liter turbo berkuasa 138 hp pada takat 5,000 rpm, serta tork maksima 205 Nm bermula 2,000 hingga 4,000 rpm. Enjin berkenaan dipadankan dengan kotak gear automatik CVT, memacu roda hadapan.

Proton Preve 2018 muncul di laman rasmi Proton – model diperhalusi, dua varian, dari RM65-RM73k

Menerusi perincian yang bocor sebelum ini, dapat dilihat pelbagai perkara telah disentuh semula untuk memperhalusi semula Preve berkenaan, terutamanya pada elemen NVH. Cagak enjin telah direka semula, manakala penebat-penebat bunyi pada karpet dan tiang-tiang kereta ini telah dipertingkatkan.

Proton juga melakukan sesuatu untuk menghilangkan bunyi angin dan juga mengurangkan bunyi penghawa dingin. Jenis tayar pada rim 16-inci turut ditukar untuk versi kali ini, bersama kemasan baharu pada tombol gear, alas kaki jenis fishnet dan juga radio dengan penerimaan isyarat yang lebih baik.

Walapun tiada sebarang perubahan mekanikal, Proton telah menala semula sistem pengurusan enjin (ECU) dan transmisi (TCU) pada model tingkat taraf ini, sama seperti apa yang dilakukan pada Iriz dan Exora. Talaan baharu berkenaan akan membolehkan enjin dan transmisi CVT model ini beroperasi dengan lebih responsif, lebih linear dan juga bunyi ekzos yang lebih senyap.

Proton Preve 2018 muncul di laman rasmi Proton – model diperhalusi, dua varian, dari RM65-RM73k

Juga, tiada perubahan rupa yang ketara pada model yang dikemaskini ini kecuali sentuhan semula pada warna dan kemasan yang diberikan. Gril hadapan dan kemasan penutup but belakang kini diberikan warna hitam bersama logo Proton tiga-dimensi. Model Premium pula dibezakan dengan bumbung berwarna hitam serta cermin sisi dua-tona sama seperti Iriz, bersama rim aloi dua-tona baharu berdiameter 17-inci.

Ciri standard lain yang turut dipadankan pada Preve baharu berkenaan termasuk lampu hadapan projektor halogen bersama fungsi follow-me-home, lampu kabus hadapan dan belakang, tingkap kuasa dengan fungsi auto naik/turun dan anti-pinch, serta radio standard dengan sokongan CD, Bluetooth, USB serta AUX-in.

Untuk keselamatan pula, kedua-dua varian menerima enam-beg udara, sistem brek dengan ABS, EBD dan BA, kawalan kestabilan elektronik, perehat kepala hadapan aktif dan juga cagak kerusi kanak-kanak ISOFIX pada bahagian belakang.

Model Premium pula menerima penambahan lampu nyalaan siang LED, butang penghidup enjin (masih lagi tanpa sistem kemasukan tanpa kunci sebenar), penghawa dingin automatik zon-tunggal, sistem navigasi, lampu dan pengelap cermin automatik, cruise control, cermin sisi lipatan automatik, pedal penukar gear dan juga cermin dengan pelindung haba.

Lima warna akan ditawarkan untuk Preve 2018 ini iaitu Ruby Red (dari Perdana), Carnelian Brown (dari Persona) Graphite Grey, Sterling Silver dan Cotton White.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • PailTin Auto on Apr 09, 2018 at 5:13 pm

    Facelift?..upgrade?.. or add here and there?..price like? Expensive with old engine and CVT. But proton AC is the best very cool. Everytime sending my car to do tyre alignment the foremen test drive the car and later got to send to SC to remap TCU for Clutch Adaptation..damage RM80 lol.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Alson P on Apr 19, 2018 at 7:09 am

    Sudah berada di pasaran.. Menantikan review daripada admin.. Adakah jauh lebih baik daripada iriz FL!!??

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required