Mercedes-Benz Malaysia catat rekod jualan Q1 terbaik setakat ini – 3,335 unit terjual, peningkatan 13.2%

Mercedes-Benz Malaysia catat rekod jualan Q1 terbaik setakat ini – 3,335 unit terjual, peningkatan 13.2%

Bagi tempoh suku pertama 2018 (Q1 2018), Mercedes-Benz Malaysia (MBM) mencatatkan jualan sebanyak 3,335 unit kenderaan di negara ini. Angka ini juga merupakan peningkatan 13.2% berbanding tempoh sama tahun lalu, yang mencatatkan 2,945 unit.

Secara keseluruhannya, tahun ini merupakan prestasi terbaik MBM bagi tempoh suku pertama berbanding tahun-tahun sebelum ini. Sebagai pecahan, turut menjadi rekod terbaru pada bulan Januari dan Februari, dengan masing-masing mencatatkan jualan 1,200 unit serta 1,185 unit.

Dengan prestasi suku pertama terbaru yang dicapai ini juga telah membolehkan MBM meningkatkan kadar perkongsian pasarannya sebanyak 5% bagi tempoh sama berbanding tahun lalu – kini dengan 2.8%. MBM juga kekal menjadi jenama kenderaan premium nombor satu di sini.

Mercedes-Benz Malaysia catat rekod jualan Q1 terbaik setakat ini – 3,335 unit terjual, peningkatan 13.2%

Pertumbuhan jualan paling tinggi dicatatkan bagi segmen kenderaan kompak Mercedes-Benz – dengan model GLA menjadi antara yang mencatatkan penerimaan paling tinggi dari pelanggan – yang mencatatkan jualan sebanyak 596 unit bagi tempoh Q1 2018. Ini diterjemahkan kepada peningkatan sebanyak 37.3% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Segmen yang mencatatkan kadar pertumbuhan kedua tertinggi ialah barisan SUV premium jenama itu. Sebanyak 675 unit kenderaan dari segmen ini berjaya dijual – dengan peningkatan sebanyak 13.6% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Segmen limosin pemasangan tempatan MBM juga menyaksikan peningkatan sebanyak 8% berbanding tahun lalu, dengan jualan mencecah 1,965 unit bagi suku pertama tahun ini. Barisan kenderaan “Dream Car” Mercedes-Benz pula terjual sebanyak 94 unit, dengan pertumbuhan minimal 1.1% berbanding Q1 tahun lalu.

Mercedes-Benz Malaysia catat rekod jualan Q1 terbaik setakat ini – 3,335 unit terjual, peningkatan 13.2%

Khidmat pembiayaan kenderaan yang ditawarkan MBM kepada pelanggan mereka pula mencatatkan jumlah RM2.4 bilion sejak penghujung 2017, dengan purata empat daripada 10 kenderaan Mercedes-Benz yang dijual, pelanggan akan memilih perkhidmatan pembiyaan berkenaan.

Bagi perkhidmatan lepas jualan, seluruh rangakaian pengedar MBM telah melakukan servis terhadap 36,000 kenderaan sepanjang Q1 2018 ini. Itu merupakan kenaikan sebanyak 18% berbanding tahun lalu. Setakat ini, MBM mempunyai 33 rangakaian pengedar di seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required