Nissan Terra kini rasmi dijual di pasaran China – SUV 5-tempat duduk dari platform Navara, enjin petrol 2.5L

Nissan Terra kini rasmi dijual di pasaran China – SUV 5-tempat duduk dari platform Navara, enjin petrol 2.5L

SUV yang diasaskan dari casis ladder frame yang sama dengan trak pikap Nissan Navara NP300 iaitu Nissan Terra, kini secara rasmi membuat kemunculan sulung globalnya, dan dijual pada pasaran China untuk permulaan. SUV ini turut kan dibawa ke pasaran terpilih lain di Asia tahun ini, manakala di China ia akan dijual oleh Dongfeng Nissan dan Zhengzhou Nissan.

Nissan Terra dibina dengan dimensi 4,882 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,835 mm tinggi dan jarak rodanya pula sejauh 2,850 mm. Nissan mendakwa Terra mempunyai jarak kelegaan permukaan tanah terbaik dalam kelasnya dengan 225 mm, bersama approach angle 32 darjah dan departure angle 27 darjah.

Untuk pasaran China, Terra hadir sebagai SUV dengan lima-tempat duduk. Sebelum ini, ada yang menjangkakan Terra bakal menerima konfigurasi tujuh-tempat duduk, manakala sama ada versi tersebut akan ditawarkan untuk pasaran lain masih belum dapat dipastikan.

Nissan Terra kini rasmi dijual di pasaran China – SUV 5-tempat duduk dari platform Navara, enjin petrol 2.5L

Di China juga, Terra dijana enjin petrol empat-silinder QR25 2.5 liter berkuasa 181 hp dan tork maksima 251 Nm. Ia ditawarkan dengan pilihan kotak gear tujuh-kelajuan automatik atau enam-kelajuan manual, dan pilihan pacuan sama ada ke roda belakang sahaja atau memacu kesemua empat roda.

Sesuai dengan casisnya yang lasak, sistem 4WD Terra turut hadir dengan kemampuan off-road sebenar iaitu pengunci differential belakang, manakala sistem Kawalan Menurun Bukit dan Bantuan Mula Mendaki turut dipadankan pada model 2WD.

Untuk kelengkapan lain, Terra turut diberikan dengan ciri seperti rim berdiameter 18-inci dibalut dengan tayar 225/60R18, cermin suria, lampu hadapan halogen atau LED, lampu belakang LED.

Pada bahagian dalaman pula, SUV ini menampilkan kelengkapan seperti sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, paparan instrumen bersaiz lima-inci, skrin sesentuh untuk sistem infotainmen tujuh-inci, pilihan sehingga enam-pembesar suara, sistem penghawa dingin dua-zon, tempat duduk Zero Gravity dan juga upholsteri kulit.

Bagi sistem keselamatan, Nissan Terra menerima tujuh beg-udara, Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC) serta pakej bantuan pemanduan Nissan Safety Shield yang terdiri dari Amaran Keluar Laluan, Amaran Titik-Buta, Monitor Pemantau Sekeliling dengan Pengesan Objek Bergerak serta Sistem Brek Kecemasan Pintar.

“Nissan Terra dibina dari warisan sejarah SUV kami yang teguh dalam masa yang sama memenuhi keperluan pelanggan di Asia serta prestasi kenderaan kami pada kerangka yang diperhalusi. Terra merupakan keturunan dari Nissan Patrol, iaitu ikon off-road kami yang lasak dan pada asalnya direka untuk kegunaan polis dan ketenteraan,” kata Ashwani Gupta, naib presiden senior perniagaan Kenderaan Komersial Ringan Nissan.

SUV lima-tempat duduk Nissan Terra ditawarkan dengan enam warna pada pasaran China iaitu Gold Metallic, White Pearl, Brown Pearl Metallic, Silver Metallic, Black Solid dan Red Solid. Enam varian ditawarkan pada repubik tersebut dengan harga bermula 169,800 yuan (RM104,887) hingga 245,800 yuan (RM151,833).


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required