Nissan Terra mula di jual di China bermula 12 April ini

Nissan Terra mula di jual di China bermula 12 April ini

SUV berasaskan trak pikap Nissan Navara NP300 iaitu Nissan Terra bakal dilancarkan di China pada 12 April ini, menurut ZhengZhou Nissan Automobile. SUV tujuh-tempat duduk dengan kerangka ladder frame itu juga bakal di tawarkan di Thailand pada separuh kedua 2018, manakala pasaran Asia lain masih lagi dipertimbangkan.

Untuk pasaran China, Terra bakal ditawarkan dengan enjin petrol NA 2.4 liter berkuasa 181 hp dan tork maksima 251 Nm, digandingkan bersama kotak gear enam-kelajuan manual atau tujuh-kelajuan automatik. Sistem pacuan empat roda pula tidak dibekalkan sebagai ciri standard, sebaliknya ditawarkan secara opsyen.

Bagi Terra pasaran Thai pula, ia dijangka bakal dijana enjin yang sama dengan Navara iaitu untuk 2.5 liter turbodisel YD25DDTi berkuasa 163 PS/403 Nm. Berkemungkinan juga Terra akan diberikan pilihan enjin 2.3 liter twin-turbo diesel dari model-model pasaran barat.

Dari segi kelengkapan pula, Terra menerima lampu hadapan LED dan rom aloi 18-inci, tetapi gambar yang disiar turut mendedahkan ciri-ciri lain. Ia termasuk sistem infotaimen dengan skrin sesentuh, penghawa dingin automatik dua-zon, sistem kunci pintar, cruise control, penderia parkir serta kemasan kayu palsu.

Nissan Terra dilaporkan dihasilkan dengan dimensi 4,882 mm panjang, 1,850 mm lebar, 1,835 tinggi dan jarak roda 2,850 mm. Ini bermaksud berbanding Toyota Fortuner, SUV Nissan ini 87 mm lebih panjang dengan jarak roda 105 mm lebih jauh, tetapi 5 mm kurang lebar. Manakala untuk meredah laluan off-road, Terra dibina dengan kelegaan tanah 220 mm, bersama sudut approach 33 darjah dan sudut berlepas 26 darjah.

Sehingga kini, tiada lagi pengumuman dari pengedar rasmi yang menyatakan sama ada Terra akan di bawa ke Malaysia atau tidak. Sekiranya model tersebut benar-benar tiba di pasaran tempatan, anda rasa ia adalah alternatif yang baik selain Fortuner atau Isuzu MU-X?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required