TINJAUAN AWAL: SYM VF3i 183 cc di M’sia – RM8,647

Semalam, baru saja pengedar rasmi motosikal SYM di Malaysia, MForce Bike Holdings Sdn Bhd melancarkan model kapcai terbaru jenama itu, dikenali dengan nama SYM VF3i.

Uniknya kapcai ini – sehingga ia menarik begitu banyak perhatian daripada peminat dan pengguna motosikal tempatan – ialah kerana buat pertama kalinya sebuah kapcai dilengkapi dengan enjin 183 cc, empat-lejang SOHC penyejukan cecair.

Ini menjadikannya kapcai yang hadir dengan kapasiti enjin paling tinggi dalam pasaran setakat ini, sekurang-kurangnya di Malaysia. Dan, kita menjadi negara pertama yang menyaksikan pelancaran model ini. Jika dilihat dari aspek persaingan pula, SYM VF3i mencabar model-model popular lain sedia ada di sini, iaitu Yamaha Y15R , Honda RS 150R dan mungkin juga Benelli RFS150i.

SYM VF3i menggunakan kotak gear enam-kelajuan, dan enjin suntikan bahan api ini mampu memghasilkan kuasa sebanyak 17.7 hp pada 8,500 rpm, manakala tork pula sebanyak 15.3 Nm tork pada 7,500 rpm (dengan piawaian enjin Euro 3). Laju maksimum yang boleh dicapai ialah 155 km/j (dari paparan meter).

Apa yang ditawarkan oleh kapcai terbaru ini? Antaranya ialah unit LED bagi lampu siang (DRL), lampu penunjuk arah serta lampu belakang. Warna yang ditawarkan pula ada tiga, iaitu biru dan merah untuk model standard yang dijual pada harga RM8,467.28 dan warna hitam matte, iaitu model SE pada harga RM8,785.28 (termasuk GST, tanpa insurans).

Jadi macam mana? Anda rasa SYM VF3i ini mampu menandingi populariti model-model pesaingnya atau tidak? Harga dia ok tak untuk kapasiti enjin yang ditawarkan? Untuk tahu lebih lanjut, layan dulu video ringkas yang kami sediakan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required