Ford dakwa Mustang sebagai kereta sport coupe terlaris di dunia 2017, pembeli wanita turut meningkat

Ford dakwa Mustang sebagai kereta sport coupe terlaris di dunia 2017, pembeli wanita turut meningkat

Jenama automotif dari Amerika, Ford mendakwa bahawa muscle car mereka yang kini telah dijual secara global iaitu Mustang kekal sebagai kereta sport coupe paling laris di dunia untuk tahun 2017. Ini merupakan tahun ketiga berturut Mustang dikatakan memegang gelaran tersebut bermula dari 2015.

Analisis yang dilakukan oleh Ford ini diambil dari data pendaftaran kereta baharu dari IHS Markit, dan ia menunjukkan bahawa pendaftaran untuk Mustang dari seluruh dunia pada tahun 2017 sahaja ialah sejumlah 125,809 unit. Data berkenaan juga telah dikompilasikan dari kerajaan serta sumber lain, dan ia merangkumi 95% jumlah keseluruhan kenderaan baharu di seluruh dunia menerusi lebih dari 80 buah negara.

Menurut Ford lagi, dari hampir 126,000 Mustang yang didaftarkan di seluruh dunia tersebut, 81,866 unit daripadanya dijual di Amerika Syarikat dan satu pertiga selebihnya dijual untuk pasaran eksport. Permintaan paling tinggi dicatatkan di China, di mana Mustang turut dinobatkan sebagai sport coupe paling laris di negara berkenaan dengan pendaftaran sebanyak 7,125 unit.

Ford dakwa Mustang sebagai kereta sport coupe terlaris di dunia 2017, pembeli wanita turut meningkat

Walaupun Mustang ditawarkan dengan model 2.3 liter empat-silinder sebaris EcoBoost berkuasa 317 PS/432 Nm , model tertinggi dengan enjin V8 5.0 liter berkuasa 416 PS/530 Nm masih lagi mendapat permintaan paling tinggi.

Satu lagi fakta menarik dari data berkenaan, Mustang kini menarik lebih perhatian pembeli wanita, di mana jumlah model berkenaan yang dibeli oleh kaum hawa meningkat 10% dalam lima tahun kebelakangan ini.

“Dunia kini jatuh cinta dengan Mustang,” kata penganalisa Ford, Erich Merkle dan menambah “Mustang mewakili rekaan terbaik, prestasi dan kebebasan dari Amerika, dengan personaliti yang tiada cacat cela ditampilkan – tidak kira di mana poskod anda.”

Sejak dieksport dan diiktiraf sebagai model global pada 2015 sehingga 2017, Ford telah menghasilkan 418,000 buah Mustang yang kini berkeliaran di seluruh dunia.

GALERI: Ford Mustang di seluruh dunia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required