Proton Perdana Executive – teaser dari rekaan terbaru

Proton Perdana Executive – <em>teaser</em> dari rekaan terbaru

Imej render atau rekaan bayangan bagi model-model tertentu, terutamanya oleh pengeluar tempatan kerap kami paparkan di laman ini. Memang, tidak semestinya rekaan-rekaan itu akan menjadi kenyataan, tetapi dari satu sisi ia menjadi satu platform untuk meraikan kreativiti pelbagai pihak.

Saharuddin Busri, yang sebelum ini antara nama yang kerap ditampilkan di sini hadir dengan satu teaser dari rekaan terbaru yang dibayangkan olehnya. Selepas Proton Savvy 18 dan juga Proton Suprima yang dibayangkan semula (masih ingat Suprima X dan Suprima R?), beliau kini tampil dengan rekaan konsep bagi Proton Perdana Executive pula.

Rekaan ini masih menggunakan asas yang sama pada Proton Perdana semasa, tetapi dengan pendekatan rekaan bahagian hadapan dan belakang yang sama sekali berbeza. Di depan, melihat imej yang dihadirkan akan mengingatkan kita kepada Mitsubishi Lancer, dengan rekaan lampu dan “muncung” depan Perdana ini yang seperti mengambil inspirasi dari model berkenaan.

Lampu utama juga hadir dengan dua jalur lampu LED yang bertindak sebagai DRL. Selain itu, turut dapat dilihat ialah sebahagian rekabentuk gril – yang terbahagi kepada dua ruang – serta kemasan-kemasan krom/satin yang turut menghiasi bahagian depan berkenaan. Kemasan krom yang sama turut dilanjutkan ke bahagian bamparnya.

Proton Perdana Executive – <em>teaser</em> dari rekaan terbaru

Bahagian belakang pula menampilkan visual yang lebih sporty dan elegan. Rekaan lampu LED yang digunakan lebih jelas kelihatan, dengan jalur tengahnya menyambungkan dua lampu belakang yang berada di sisi kira dan kanan. Mudah lihat, dan dalam masa yang sama ia menyuntik estetika rekaan yang sangat menarik bagi Perdana ini.

Satu lagi jalur kemasan krom turut disertakan di bawah lampu melintang yang sama. Selain itu, lengkuk spoiler yang bersekali dengan bahagian belakang kereta ini juga menjadikan penampilannya lebih garang, tetapi tidak keterlaluan. Ini diikuti rekaan bampar yang kelihatan mempunyai garis yang berperingkat untuk menampakkannya lebih solid.

Dan, tidak lupa juga, bahagian tengah pada badan kereta ini turut dipanjangkan sebanyak 200 mm, untuk menyesuaikan imej eksekutif dan mewah yang ingin dibawakan. Jadi, apa pula pandangan anda tentang teaser rekaan untuk Proton Perdana Executive ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson P on Apr 24, 2018 at 12:43 pm

    Panjang keseluruhan dan jarak roda bertambah 200mm.. Dari sebuah sedan segment-D berubah kepada sedan segment-E executive.. Pesaing kepada E-class dan 5-siri serta A7

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Lim Tat on Apr 25, 2018 at 10:20 am

    Semoga Proton terus maju.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required