Volkswagen hasilkan pelindung telefon pintar dari besi kereta yang kemalangan akibat menggunakan telefon

Kerajaan Sweden baharu sahaja mengharamkan penggunaan telefon pintar ketika memandu bermula Februari lalu, namun kadar kemalangan yang disebabkan dari kerana sikap dan perlakuan tersebut masih lagi belum berkurangan. Oleh itu, Volkswagen Stockholm menjalankan kempen kesedaran versi mereka sendiri dengan membuat pelindung telefon pintar (phone case) yang diperbuat dari besi kenderaan yang terlibat dalam kemalangan sedemikian.

Usaha tersebut dijalankan VW Stockholm bersama syarikat pengurusan jenama NordDDB dengan menghasilkan pelindung untuk telefon pintar Apple iPhone 8. Secara simboliknya, ia akan mengingatkan pengguna telefon berkenaan apa yang akan terjadi sekiranya mereka berdegil untuk menggunakan telefon ketika sedang memandu.

“Kami tahu betapa mudahnya bagi anda tidak sengaja untuk mengangkat panggilan atau menghantar pesanan,” kata pengurus jenama VW Stockhlom, Johan Karlsson.

“Tetapi anda adalah 23 kali lebih berpotensi untuk terlibat dalam kemalangan jalan raya jika anda menghantar mesej sambil memandu, jadi sangat penting untuk mengetahui betapa seriusnya perkara ini. Kami percaya pelindung telefon yang dibuat dari kereta-kereta yang tidak bernasib baik ini akan membuatkan anda berfikir dua kali sebelum mengangkat panggilan. Ia akan menjadi pengingat senyap bagi terus fokus ke jalan raya dan tidak melakukan perkara lain ketika memandu,” jelasnya lagi.

Hanya 153 pelindung telefon tersebut dihasilkan, setiap satunya mewakili kemalangan serius yang dilaporkan ketika bulan pertama undang-undang baharu tersebut dilaksanakan. Ia dijual pada harga 599 Krona atau RM271 di crashedcases.com atau di VW Stockholm sendiri. Hasil jualan tersebut akan didermakan kepada organisasi Trafikskadefonden untuk membantu mereka yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required