Borgward jalin persetujuan dengan Go Bremen Motors

Borgward jalin persetujuan dengan Go Bremen Motors

Borgward dan sebuah syarikat tempatan, Go Bremen Motors telah menandatangi persetujuan yang bakal menyaksikan syarikat tempatan itu akan mengilang dan mengedarkan model kenderaan Borgward untuk pasaran Malaysia serta beberapa pasaran lain Asean yang terpilih. Perjanjian itu dimeterai pada 29 April lalu ketika berlangsungnya Malaysia Autoshow 2018.

Rundingan antara kedua-dua belah pihak telah bermula sejak Januari 2017, dan diteruskan dengan beberapa siri perbincangan selepas itu yang membawa kepada persetujuan untuk menandatangani sebuah MoU pada September 2017, sekaligus membuka jalan kepada Go Bremen untuk melanjutkan usahanya pada tahun yang sama.

Dua model terawal yang akan diperkenalkan di Malaysia nanti ialah Borgward BX7 dan BX5, yang turut dipertontonkan pada pameran berkenaan. Menurut syarikat itu pengenalan rasmi jenama dan model-model terlibat kemungkinan akan dilakukan pada suku ketiga 2018.

Borgward jalin persetujuan dengan Go Bremen Motors

Borgward asalnya merupakan sebuah jenama berasal dari Jerman, yang beroperasi sejak tahun 1919 lagi. Namun, pada 1961, syarikat berkenaan menghentikan oeprasinya. Kemudian, pada tahun 2015, sebuah syarikat dari China Beiqi Foton Motor yang merupakan anak syarikat BAIC Group menghidupkan semula jenama ini – Borgward BX7, yang dipamer ketika Frankfurt Motorshow 2015 menjadi titik mula kepada kebangkitan itu.

BX7 merupakan sebuah SUV tujuh-tempat duduk (turut ditawarkan sebagai lima-tempat duduk) memiliki dimensi 4,715 mm panjang, 1,911 mm lebar dan 1,690 mm tinggi, dengan jarak rodanya 2,780 mm panjang. Ia menggunakan enjin 2.0 liter turbo dengan janaan 224 PS pada 5,500 rpm dan tork 300 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm untuk pasaran di China.

Borgward jalin persetujuan dengan Go Bremen Motors

BX5 pula lebih kecil, dengan dimensi 4,490 mm panjang, 1,877 mm lebar dan 1,675 mm tinggi, dengan 2,685 mm bagi jarak antara roda. Di China, difahamkan unit ini hadir dengan pilihan enjin 1.4 liter turbo atau 1.8 liter turbo (190 PS/280 Nm).

Apa pun, perincian spesifikasi bagi model yang akan dipasarkan di Malaysia masih lagi belum disahkan setakat ini. Sama-sama kita nantikan sebaik sahaja jenama ini dan dua model berkenaan dilancarkan secara rasmi nanti. Sementara itu, tonton video yang kami sediakan untuk melihat dengan lebih dekat model BX7 dan BX5 ini.

GALERI: Borgward BX7

GALERI: Borgward BX5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Who can tell where is the address and contact no for Go Bremen Motors Sdn Bhd (Go Bremen) ?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required