Semua jalan kampung di Malaysia bakal guna teknologi berasaskan getah akhir 2019 – Ismail Sabri

Semua jalan kampung di Malaysia bakal guna teknologi berasaskan getah akhir 2019 – Ismail Sabri

Selepas Kampung Desa Temu Jodoh ke Kampung Kwong Sai, Johor Bahru menjadi jalan raya pertama di negara ini menggunakan teknologi Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan (CMA), Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan semua jalan kampung di seluruh negara akan dibangun menggunakan teknologi berasaskan getah selewat-lewatnya tahun depan.

Katanya, cadangan pembinaan jalan kampung melibatkan laluan sepanjang 300 kilometer (km) menggunakan kaedah Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan (CMA) atau Rubberised Road itu akan dimulakan sejurus kajian akhir yang sedang dilaksanakan Jabatan Kerja Raya (JKR) ke atas kualiti jalan menggunakan getah bekuan dalam campuran asfalt itu dimuktamadkan sedikit masa lagi, menurut laporan Bernama.

“Pembinaan jalan berasaskan getah yang dibangunkan melalui kajian bersama antara kementerian dan Lembaga Getah Malaysia (LGM) itu juga bertujuan mengoptimumkan penggunaan bahan komoditi itu. Selepas JKR memberi perakuan ke atas kualiti dan ketahanan jalan hasil teknologi ini, kami akan pastikan seluruh jalan kampung dibina menggunakan kaedah Rubberised Road,” katanya.

Semua jalan kampung di Malaysia bakal guna teknologi berasaskan getah akhir 2019 – Ismail Sabri

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan pembukaan jalan menggunakan kaedah CMA di Kampung Paya Tateh, Triang sepanjang 1. 25 km dengan kos RM206,460 semalam.

Tambahnya lagi, selain Paya Tateh, projek rintis menggunakan teknologi itu melibatkan peruntukan sebanyak RM5 juta dan turut dilaksanakan di 12 kampung lain membabitkan jarak sepanjang 17.7 km. Projek yang dimulakan sejak awal tahun ini itu, telah siap semuanya, sekali gus memberi manfaat kepada hampir 3,000 penduduk kampung berkenaan.

“Malaysia merupakan negara pertama di dunia yang menggunakan kaedah itu yang setiap kilometer jalan memerlukan getah beku sebanyak 4.2 metrik tan. Walaupun harga Rubberised Road lebih mahal iaitu antara RM45 hingga RM53 semeter persegi berbanding harga jalan premix RM25 hingga RM30 bagi satu meter persegi, tetapi kami yakin harga tersebut akan menjadi lebih kompetitif selepas penggunaanya yang lebih meluas selepas ini,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required