Volkswagen Golf GTI TCR versi jalan raya bakal didedahkan di festival Wörthersee – 290 PS/370 Nm

Volkswagen Golf GTI TCR versi jalan raya bakal didedahkan di festival Wörthersee – 290 PS/370 Nm

Volkswagen telah mendedahkan teaser untuk model Golf GTI yang lebih berkuasa dan akan membuat kemunculan sulungnya di perhimpunan tahunan Golf GTI iaitu festival Wörthersee, Austria yang berlangsung pada minggu ini. Seperti namanya – Volkswagen Golf GTI TCR – merupakan versi jalan raya untuk jentera perlumbaan touring car sebenar yang diperkenalkan pada tahun 2016 dahulu.

Model yang akan diasaskan dari Golf GTI Mk7.5 ini bakal dilancarkan pada penghujung tahun ini. Tiada lagi perincian sepenuhnya untuk Golf GTI TCR ini, namun ia dikatakan akan dijana enjin turbo (mungkin 2.0 liter TSI asal) yang ditala bagi mendapatkan kuasa 290 PS pada takat 5,000 hingga 6,800 rpm dan tork maksima 370 Nm bermula seawal 1,600 rpm – jauh lebih besar dari kuasa asal GTI standard dan hampir sama dengan angka yang dihasilkan oleh Golf R.

Kuasa bakal dialirkan hanya ke roda hadapan menerusi kotak gear klac berkembar DSG tujuh-kelajuan dan akan dibantu oleh unit LSD. Menurut VW, kelajuan maksima kereta ini akan dihadkan secara elektronik pada 250 km/j, namun Vmax limiter pada sistem tersebut boleh ‘dibuka’ bagi memberikan kelajuan maksima 264 km/j.

Volkswagen juga mendakwa, Golf GTI TCR ini merupakan “Golf paling pantas dan secara amnya Volkswagen berlesen paling laju untuk kegunaan di jalan raya awam”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required