Volvo bakal perkenalkan sistem infotaimen berasaskan Android dengan Google Assistant, Maps, Play Store

Volvo telah mengumumkan bahawa mereka kini sedang berkerjasama dengan Google bagi membangunkan sistem infotainmen Sensus generasi seterusnya yang berkebolehan untuk menyokong Google Assistant, Google Play Store, Google Maps serta pelbagai servis Google lain yang boleh dikawal dengan suara dan diasaskan dari sistem Android Google.

Menurut Volvo, dengan sistem Android ini, aplikasi baharu dan kemaskini perisian akan ditawarkan pada masa sebenar dan akan diterapkan secara automatik, bagi membolehkan pemandu menerima informasi terkini dan servis-servis lain yang memerlukan ramalan.

“Membawa servis Google ke kereta-kereta Volvo akan mempercepatkan inovasi dalam perhubungan dan mempercepatkan pembangunan kami dalam aplikasi serta servis terhubung. Tidak lama lagi, pemandu Volvo akan mempunyai akses terus kepada ratusan aplikasi dalam kenderaan yang akan membuatkan kehidupan seharian lebih mudah serta pengalaman di dalam kereta yang terhubung lebih menyeronokkan,” kata Henrik Green, Naib Presiden senior R&D di Volvo Cars.

Google Assistant akan memberikan interface suara berpusat untuk kereta tersebut yang akan membolehkan pemandu mengawal fungsi-fungsi di dalam kabin seperti penghawa dingin serta menggunakan aplikasi untuk memainkan muzik dan menghantar mesej. Ini akan mengurangkan gangguan terhadap pemandu. Google Maps juga akan membekalkan peta bersama data trafik pada masa sebenar, membolehkan pemandu sentiasa mengetahui keadaan trafik semasa dan akan memberikan laluan alternatif secara proaktif.

Volvo turut mengatakan bahawa mereka akan terus membangunkan aplikasi, perisian dan servis terhubung mereka sendiri. Sensus sistem pertama yang berasaskan Android ini akan muncul dalam pasaran “berberapa tahun akan datang dari sekarang”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required