SST akan kembali dilaksanakan mulai 1 Sept ini – PM

SST akan kembali dilaksanakan mulai 1 Sept ini  – PM

Menerusi sidang media pasca mesyuarat kabinet yang berlangsung pagi ini, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengumumkan bahawa Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) akan kembali dilaksanakan mulai 1 September 2018, dan setakat ini ia dikhabarkan akan kekal pada kadar 10%, iaitu kadar yang sama sebelum ia digantikan dengan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada April 2015.

SST dikembalikan bagi menggantikan Cukai Barangan dan perkhidmatan (GST) yang dimansuhkan mulai 1 Jun ini.

Pada 19 Mei lalu, ketua Ahli Majlis Penasihat Kerajaan Tun Daim Zainuddin berkata SST akan diperkenalkan semula dalam masa dua ke tiga bulan akan datang. Beliau turut menambah bahawa dengan pengenalan semula SST dijangka RM30 billion akan dikutip bagi menggantikan perolehan dari GST.

SST akan kembali dilaksanakan mulai 1 Sept ini  – PM

Mengikut maklumbalas daripada pemain-pemain industri automotif mengenai pelaksanaan semula SST ini, ini berkemungkinan akan menyebabkan harga kereta lebih mahal ketika era GST. Malah Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Datuk Aishah Ahmad turut berpendapat, “Sebelum GST diimplementasikan, SST adalah pada kadar 10%. Jika kita mengambil kira angka ini, kami jangka harga kenderaan akan naik, selepas SST. Ini merupakan jangkaan mudah jika kadarnya sama.”

Walau bagaimana pun, MAA turut menjangkakan kerajaan akan merendahkan kadar SST agar ia lebih rendah dari GST (6%) bagi membolehkan kenderaan dijual lebih murah dan menggalakkan masyarakat untuk membelinya. “Kami akan melihat kehadapan berkenaan keputusan kerajaan terhadap SST. Ketika GST diimplementasi, harga kereta turun sedikit,” jelasnya.

Jadi, sementara ada tempoh tiga bulan ini dengan GST sifar dan sebelum SST kembali dilaksanakan, adalah masa yang terbaik untuk anda membeli kenderaan yang diingini. Malahan kebanyakan pengeluar kenderaan telah pun mengumumkan harga semakan baharu bagi barisan model yang ada di pasaran Malaysia, iaitu harga sebelum SST diimplementasikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required