Integrasi tugas-tugas SPAD sedang dibincangkan; pas pengangkutan, RTS Johor Bahru-Singapura dikaji

Integrasi tugas-tugas SPAD sedang dibincangkan; pas pengangkutan, RTS Johor Bahru-Singapura dikaji

AppleMark

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata kementeriannya masih lagi sedang memperhalusi bagaimana untuk menyepadukan fungsi-fungsi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), lapor The Star. Pemansuhan agensi berkenaan pertama kali diumumkan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mesyuarat pertama menteri kabinet dua minggu lalu.

Anthony menjelaskan, walaupun dibubarkan, bidang kuasa dan tugas-tugas SPAD akan diteruskan seperti biasa, sebagai contoh berkaitan perlesenan, kajian serta penguatkuasaan. Beliau juga menyatakan telah melawat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) sebelum ini untuk berbincang mengenai langkah yang boleh diambil.

“Suruhanjaya itu ada 997 staf ketika ini. Daripada jumlah itu, 372 adalah pegawai penguatkuasa,” jelas beliau pada Jumaat lalu, menyatakan semua petugas itu akan dipindahkan terus ke JPJ. “Bagi unit-unit yang lain di bawah SPAD, misalnya unit perancangan dan dasar, kami masih lagi mengkaji pilihan-pilihan yang ada untuk menyerap mereka ke dalam kementerian,” tambah beliau.

Menurut beliau lagi, langkah seterusnya untuk meminda Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 akan dibawa dan diusulkan ketika perjumpaan di parlimen nanti. “Kami belum membuat apa-apa keputusan muktamad lagi. Tetapi, secara prinsipnya, ia akan berada di bawah bidang kuasa kementerian pengangkutan,” tambah beliau.

Integrasi tugas-tugas SPAD sedang dibincangkan; pas pengangkutan, RTS Johor Bahru-Singapura dikaji

Di dalam perkembangan lain, Anthony juga menjelaskan bahawa kementeriannya sedang mengkaji pelaksanaan pas bulanan RM100 bagi pengangkutan awam tanpa had di Lembah Klang, yang merupakan sebahagian daripada janji manifesto Pakatan Harapan untuk PRU14 lalu. “Kaedah pelaksanaannya sudah dicadangkan kepada saya, tetapi ia akan memberikan kesan kewangan yang besar kepada kerajaan. Saya terlebih dahulu perlu mendapatkan kelulusan kabinet untuk itu,” tambahnya.

Sebagai tambahan, SPAD juga telah diberikan tempoh sebulan untuk menyediakan laporan menyeluruh berkaitan arah tuju perkhidmatan teksi dan ride-hailing di negara ini dan bagaimana untuk memperbaikinya. “Saya jangkakan ini akan siap pada bulan Julai, dan kami akan membuat pengumuman berkaitan dengannya nanti,” ujar beliau lagi.

Terakhir, berkaitan projek Rapid Transit System (RTS) antara Johor Bahru-Singapura, ia akan diteruskan. Tetapi, kerajaan meminta lanjutan tempoh sebelum perjanjian usaha sama ditandatangani. Penangguhan itu adalah untuk membolehkan kajian awal dijalankan dan dibentangkan kepada kabinet terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required