Lego Technic Bugatti Chiron – lengkap dengan enjin W16, kotak gear 8-kelajuan dan sistem AWD berfungsi

LINK: Lego 42083 Technic Bugatti Chiron – RM1,779.90

Peminat Lego Technic untuk genre automotif tentunya telah pun mendapatkan set Porsche 911 GT3 RS sebelum ini, dan terbaharu Lego telah melancarkan kit siri yang sama, kini menampilkan hypercar Bugatti Chiron.

Kit Chiron ini direka dengan skala 1:8, menjadikan dimensinya 56 cm panjang, 25 cm dan 14 mm tinggi. Anda perlu memasang kesemua 3,599 komponen lego berkenaan bagi menjadikan ia sebuah kereta yang lengkap.

Lego Technic Buagati Chiron ini diberikan ciri-ciri terperinci yang hampir sama dengan kereta sebenar. Ia diberikan gril ladam kuda Bugatti, garis badan sisi, rim 10-jejari dengan tayar berprofil rendah, cakera brek serta lampu belakang yang seiras. Malah replika ini juga turut mempunyai spoiler belakang aktif yang boleh dinaikkan menggunakan speed key seperti Chiron sebenar.

Lego Technic Bugatti Chiron – lengkap dengan enjin W16, kotak gear 8-kelajuan dan sistem AWD berfungsi

21761451

Kabin Chiron ini juga diberikan perincian yang halus. Ia mempunyai paparan kluster meter dan ciri-ciri Chiron sebenar yang lain seperti papan pemuka, konsol tengah dan juga tempat duduk. Beg tidur Bugatti juga disertakan dan diletakkan pada but kargo hadapan.

Apa yang mengakagumkan pada kit Lego Technic ini sebenarnya adalah perincian pada sistem mekanikal. Replika enjin W16 8.0 liter empat turbo berkuasa 1,500 PS/1,600 Nm tersebut dibuat terperinci menampilkan kesemua omboh yang boleh bergerak, disambungkan pada aci engkol yang juga berfungsi.

Putaran enjin berkenaan dipindahkan ke kotak gear lapan-kelajuan yang juga berfungsi (anda boleh menukar gear pada pedal penukar pada stereng), dan seterusnya dialirkan ke sistem pacuan semua roda yang turut beroperasi. Stereng kereta Lego ini juga boleh menukar arah roda hadapan sekiranya diputarkan.

Kereta replika ini hanya dikeluarkan dalam warna French Blue dua-tona. Ia diberikan plat nombor siri produksi unik seperti kereta sebenar, dan nombor berkenaan membolehkan pembeli menerima kandungan istimewa di laman sesawang rasmi Lego. Set ini datang dengan kotak eksklusif bersama booklet pengumpul “meja kopi” yang lengkap dengan arahan untuk membinanya.

Berminat? Serentak dengan pelancaran globalnya 1 Jun lalu, pengedar rasmi Lego di seluruh Malaysia (termasuk Legoland Malaysia) mula menjual kit ini dengan harga RM1,999.90.

LINK: Lego 42083 Technic Bugatti Chiron – RM1,779.90

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required