Shelby Mustang Super Snake 2018 – lagenda kembali dengan V8 superchager 800 hp, kit badan lebih agresif

Penala lagenda dari Amerika Syarikat – American Shelby – kini memperkenalkan generasi terbaharu Shelby Mustang Super Snake yang dihasilkan dari Ford Mustang generasi terkini, dan sudah pun mula dijual pada pasaran tersebut.

Jentera berkenaan diasaskan dari Mustang GT coupe, kemudian enjin Coyote 5.0 liter V8 tersebut diberikan unit supercharger bagi mengerah 710 hp. Tak cukup? Anda boleh memilih kit supercharger Whipple dengan tambahan kos bagi mendapatkan kuasa penuh 800 hp, membolehkan Shelby Mustang ini memecut dari 0-96 km/j (0-60 bs/j) dalam masa hanya 3.5 saat.

Bukan sekadar kit superchager, Super Snake ini turut diberikan peralatan berprestasi tinggi lain bagi menampung lebihan 340 hp yang dihasilkan. Sistem penyejukkan diubahsuai dengan pemadanan radiator, tangki aluminium dan penukar haba yang lebih baik. Bagi model dengan transmisi manual, syaf aci pacu (half shaft dan drive shaft utama) telah ditukar dengan unit lebih berpretasi bersama penukar gear jenis short shifter, manakala model dengan kotak gear automatik pula diberikan unit penyejuk.

Sistem brek juga dipertingkat dengan pemadanan sistem dari Brembo, menampilkan angkup enam-silinder di hadapan dan empat-silinder di belakang. Ia turut diberikan tayar berprestasi tinggi dan juga pakej pengendalian dari Ford Performance. Pembeli juga boleh menukar pakej dari Ford Performance tersebut dengan sistem suspensi litar dari Penske.

Mengikut tradisi penghasilan Super Snake, versi terbaharu ini turut diberikan kit badan yang lebih agresif berbanding Mustang standard. Kit baharu berkenaan terdiri dari pemasangan muka baharu, hud hadapan, gril, spiltter udara hadapan, spoiler belakang, panel belakang dan diffuser.

Kit badan lebih lebar turut ditawarkan sekiranya anda sudi membayar lebih, dan ia turut hadir dengan pakej jalur-jalur tambahan pada badan. Shelby Mustang Super Snake ini menerima rim aluminium forged bersaiz 20-inci dengan dua pilihan kemasan, dan model paling asas akan dijual pada harga bermula US$113,445 atau sekitar RM451k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required