Walaupun sekarang ini Tesla berhadapan dengan pelbagai cabaran, syarikat itu masih terus maju ke hadapan dan mempunyai perancangan untuk lebih banyak model pada masa hadapan. Dalam satu pertemuan pemegang saham yang terbaru, Elon Musk telah memberikan lebih banyak informasi berkenaan Model Y, termasuk waktu ia akan diperkenalkan.

Imej teaser ini adalah antara apa yang didedahkan semasa perjumpaan tersebut, dan ia memberikan kita sedikit idea bagaimana rupa crossover kompak ini nanti. Pada pandangan pertama, ia seperti berkongsi profail sama seperti Model X yang lebih besar, terutamanya pada bahagian cermin hadapan yang bersambung sehingga ke bumbung.

Pada bahagian lain, kita dapat melihat garis badan yang bersambung sehingga ke lengkuk roda serta mengalir cantik. Pada bahagian bonet pula, garisannya turun dari atas mengecil di bawah, menghala ke ‘gril’ tengah.

Ada yang mendakwa Model Y adalah seperti Model X yang dikecilkan, dan diletak atas platform Model 3, dan dari gambar ini, ia menyokong pendapat tersebut. Pintu terbuka ke atas seperti Model X juga dikata akan diguna pada model ini, tapi kita masih perlu menunggu sama ada ia betul atau tidak.

Menurut Musk, Model Y hanya akan ditunjuk pada Mac 2019, manakala pengeluaran pula akan bermula awal tahun 2020. Selain Model Y, beliau juga menyatakan perancangan untuk model Roadster dan trak semi masih lagi akan diteruskan dan berkemungkinan rekaannya akan dirujuk kembali.