Majlis Penasihat Kerajaan bakal bentang cadangan pembaharuan subsidi bahan api kepada PM minggu ini

Majlis Penasihat Kerajaan bakal bentang cadangan pembaharuan subsidi bahan api kepada PM minggu ini

Salah seorang dari ahli Majlis Penasihat Kerajaan (CEP), Tun Daim Zainuddin menyatakan cadangan untuk pembaharuan subsidi bahan api akan dibentangkan kepada perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam minggu ini, menurut laporan temu ramah oleh Bernama.

Bekas menteri kewangan itu berkata Majlis Penasihat berkenaan telah menjalankan lebih dari 200 mensyuarat dengan pelbagai agensi, syarikat dan juga individu sejak sebulan lalu,bagi mengkaji isu seperti subsidi bahan api, pemansuhan tol dan juga pemansuhan cukai GST.

Menurut Tun Daim lagi, CEP juga sudah mengadakan perbincangan dengan pelbagai pemegang kepentingan yang berkaitan mengenai kaedah terbaik dalam melaksanakan perubahan subsidi bahan api sebelum membuat keputusan. Namun beliau enggan mengulas lanjut, tetapi menegaskan subsidi bahan api akan berbentuk subsidi bersasar.

Daim turut berkata CEP juga menyedari sepenuhnya impak kewangan ke atas pasaran akibat daripada pemansuhan bayaran tol, iaitu salah satu perkara yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan ketika Pilihanraya Umum ke-14 lalu. “Walaupun kita mahu mengurangkan tol untuk rakyat, kita juga menyedari impak dalam pasaran jika tol dibatalkan dengan segera,” katanya.

Majlis Penasihat Kerajaan bakal bentang cadangan pembaharuan subsidi bahan api kepada PM minggu ini

CEP juga sedang mengenal pasti pelbagai pilihan mengenai cara untuk menangani isu berkenaan, berpandukan kepada prinsip bahawa keputusan yang dibuat akan berjalan secara berperingkat dan berstruktur. Ini akan memastikan keputusan akhir kekal akan adil kepada semua pemegang kepentingan, menurut Daim.

“Setakat ini, maklum balas daripada rakyat sangat menggalakkan. Tidak perlu memansuhkan tol serta-merta, maksud saya mereka faham. Mereka tahu ia disebut dalam manifesto, sekarang realiti sudah diketahui, mereka memahami kedudukan kewangan dan masalahnya. Kami telah memikirkan semua perkara ini. Kami cuba lakukan mengikut kaedah ini sehingga semuanya kembali seimbang. Pasaran akan gembira, pemiliknya gembira dan pengguna juga gembira,” katanya.

Daim turut menambah bahawa pengumuman untuk membatalkan dan mengkaji semula projek-projek mega tidak bermakna kerajaan mengalihkan tumpuan ekonomi tetapi ia hanya didorong oleh hakikat bahawa beberapa projek ini tidak masuk akal – contohnya projek MRT memerlukan banyak wang. “Pampasan untuk tanah sahaja sudah tinggi. Dan ia hanya di KL, bagaimana dengan tempat lain?” katanya.

Majlis Penasihat Kerajaan bakal bentang cadangan pembaharuan subsidi bahan api kepada PM minggu ini

Beliau berkata ekonomi terus dipacu oleh permintaan dalam negeri, dengan perbelanjaan penggunaan swasta menyumbang 54 peratus daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Oleh itu, kerajaan hanya bertanggungjawab secara fiskal dalam perbelanjaan untuk mengurus kedudukan hutang fiskal, jelas Daim. “Projek yang memberi manfaat kepada rakyat perlu diteruskan, tetapi kita perlu mengkaji semua projek untuk memastikan keberkesanan kos dan tidak berlaku penyelewengan,” katanya.

Walau bagaimanapun, Daim juga menyatakan keyakinan bahawa hasil daripada pada rejim percukaian baharu (SST) serta penjimatan daripada merasionalisasi perbelanjaan operasi, dapat mengurangkan kemungkinan kekurangan pendapatan daripada pengurangan GST. Beliau turut menambah bahawa kerajaan juga kini melakukan pembaharuan untuk memastikan pembaziran dan kebocoran diminimumkan.

“Sejumlah RM43 bilion (pendapatan daripada GST) tidak termasuk bayaran balik. Pada tahun 80-an saya mahukan GST. Negara lain juga melaksanakan GST tetapi wang yang dikumpul kembali kepada rakyat. Di sini ia hanya pergi kepada BR1M. Sebab itulah rakyat kecewa. Di sini GST dikenakan dari masa sebelum anda dilahirkan sehinggalah anda meninggal dunia, sedangkan, di Barat, GST menjaga anda sejak dilahirkan sehingga anda mati,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required