Mazda MX-5 2019 bakal terima kuasa dan had rpm lebih tinggi dari enjin 2.0 liter SkyActiv-G yang sama

Mazda MX-5 2019 bakal terima kuasa dan had rpm lebih tinggi dari enjin 2.0 liter SkyActiv-G yang sama

Nampaknya khabar angin yang tersebar sebelum ini ternyata benar – Mazda MX-5 yang disegarkan untuk versi 2019 yang akan dilancarkan di Jepun hujung bulan ini bakal menerima kuasa yang lebih besar, setelah didedahkan penerbitan dari Jepun, Car Watch.

Enjin petrol NA 2.0 liter SkyActiv-G pada versi kemaskini berkenaan akan menjana 184 PS dan tork maksima 205 Nm, manakala takat putaran enjin tertinggi pula ditetapkan pada 7,500 rpm. Berbanding versi sedia ada, enjin yang sama tersebut hanya menghasilkan 158 hp dan tork 200 Nm, dengan had putaran tertinggi enjin hanya pada 6,800 rpm.

Bagaimana kerahan tenaga ini dapat dilakukan? Menurut laporan itu, enjin ini diberikan unti throttle body dengan sudut bukaan 28% lebih besar bersama aliran masuk udara ke kebuk pembakaran diperbaiki, dan ia turut menerima injap dengan diameter lebih besar. Ini membolehkan campuran udara bahan api disedut dengan lebih banyak dan cekap, seterusnya menghasilkan kuasa yang lebih besar.

Mazda MX-5 2019 bakal terima kuasa dan had rpm lebih tinggi dari enjin 2.0 liter SkyActiv-G yang sama

Mazda turut memadankan omboh baharu untuk enjin ini bagi memastikan pembakaran di dalam kebuk tersebut tidak akan menghasilkan knocking, dalam masa yang sama memaksimakan keberkesanan haba serta meminimakan pencemaran. Injap ekzos turut diperbesarkan, dipadankan bersama manifold ekzos baharu dengan paip yang lebih besar bagi menghasilkan bunyi denga frekuensi lebih rendah.

Manakala untuk membolehkan enjin ini menjerit pada had rpm lebih tinggi pula, setiap spring injap telah ditukar kepada unit yang lebih keras, omboh telah diringankan sebanyak 27 gram menerusi rekaan semula pada bahagian dome, manakala rod penghubung turut diringankan sebanyak 41 gram dengan rekaan yang lebih kompak serta bolt yang mengikatnya lebih pendek dan kurus.

Mazda MX-5 2019 bakal terima kuasa dan had rpm lebih tinggi dari enjin 2.0 liter SkyActiv-G yang sama

Ubahsuai pada port kemasukan dan omboh ini turut dilakukan pada enjin 1.5 liter SkyActiv-G yang turut ditawarkan pada pasaran Jepun, bersama pam dan penyuntik bahan api yang dipertingkatkan. Selain itu, secara keseluruh MX-5 baharu berkenaan turut menerima peningkatan lain seperti brek kecemasan automatik Smart City Brake Support, dan juga aspek kosmetik lain seperti warna luaran dan dalaman.

Pada bahagian mekanikal lain pula, MX-5 2019 akan menerima bushing pada bahagian sambungan suspensi belakang yang lebih lembut. Manakala pada bahagian dalaman, kolum stereng roadster ini ditukar kepada unit yang boleh dilaras secara teleskopik, membolehkan ia dilaras kehadapan dan kebelakang dalam jarak 30 mm, membolehkan pemandu mendapatkan kedudukan pemanduan yang lebih selesa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required