Honda HR-V facelift dilancar di Thailand – ada versi RS dengan AEB, LaneWatch dan bumbung panoramik

Honda HR-V <em>facelift</em> dilancar di Thailand – ada versi RS dengan AEB, LaneWatch dan bumbung panoramik

Honda HR-V facelift telah pun ditunjukkan di Thailand, dan ia akan mula berada di pusat pameran bermula 8 Julai nanti. SUV segmen B yang diberikan pembaharuan ini telah pun dilancar di Jepun Februari yang lalu, dan ia juga sudah dilihat diuji di Malaysia.

Tiada perubahan besar pada model facelift ini, dan ia masih lagi kelihatan dalam sekali imbas. Perubahan paling besar adalah pada bahagian depan, di mana logo Honda padanya kini terletak pada satu panel plastik yang tebal. Varian yang paling tinggi mendapat lampu utama LED baru yang mempunyai penggayaan seperti lampu pada Civic, dan bukaan udara di bawah grilnya adalah lebih lebar. Bampar juga diberikan sedikit perubahan dan lampu kabus kini menggunakan jalur LED.

Pada bahagian lain, terdapat jalur krom nipis yang menghubungkan lampu belakangnya, yang kini juga mempunyai dua jalur LED bagi model Thailand ini. Pasaran negara jiran kita ini juga mendapat satu trim RS baru, yang terletak paling tinggi dan dilengkapi dengan rim 17 inci. Rim pada trim E dan EL adalah unit 17 inci yang kita sudah biasa lihat.

Jika dibandingkan dengan EL pertengahan dengan kemasan yang sama warna dengan badan, trim RS ini menggunakan kemasan warna hitam berkilat pada bahagian bawah kenderaan serta pelindung cermin sisi. Warna Passion Red Pearl yang anda lihat ini adalah baru, dan eksklusif untuk RS. Begitu juga dengan beberapa kelengkapan lain seperti bumbung panoramik dan City Brake Active System (CTBA), iaitu sistem yang membolehkan pengaktifan brek kecemasan secara sendiri pada kelajuan antara 5 hingga 30 km/j.

Honda LaneWatch, iaitu paparan kamera yang terpapar apabila penunjuk arah bahagian penumpang diaktifkan, juga boleh didapati bagi varian EL dan RS, bersama beg udara bidai yang menjadikan jumlah keseluruhannya enam beg udara (pada varian E cuma ada empat). Dua varian teratas ini juga mendapat skrin sesentuh tujuh inci dan fungsi Walk Away Auto Lock.

Untuk penjana kuasanya, tiada perubahan diberi, bermakna ia masih menggunakan enjin 1.8 liter SOHC i-VTEC yang berkemampuan 141 hp/ 172 Nm yang dipadankan bersama transmisi automatik CVT dengan pedal penukar gear di stereng. Harga HR-V facelift ini di Thailand adalah bermula daripada 949,000 baht (RM116,052) untuk model E dan meningkat sehingga 1.059 juta baht (RM129,504) untuk EL. Varian RS pula berharga 1.119 juta baht (RM136,859).


GALERI: Honda HR-V Mugen semasa

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required