Mazda CX-8 SUV 3-barisan tempat duduk kini di Australia – hanya diesel, 3 varian, dari AUD42k

Mazda CX-8 SUV 3-barisan tempat duduk kini di Australia – hanya diesel, 3 varian, dari AUD42k

Mazda CX-8 kini telah pun mula dijual di pasaran Australia, dan menjadi SUV tiga-barisan tempat duduk kedua yang dijual di sana selepas CX-9. Pertama kali diperkenalkan di Jepun pada September tahun lalu, CX-8 dikhabarkan bakal tiba di Malaysia setelah Bermaz Auto menyuarakan minatnya sewaktu majlis permulaan pemasangan CX-5.

Untuk pasaran Australia, tiga varian akan ditawarkan, dengan harga bermula AUD42,490 (RM126,548) untuk model asas Sport FWD, diikuti oleh Sport AWD pada AUD46,490 (RM138,461) dan spesifikasi tertinggi Asaki AWD berharga AUD61,490 (RM183,135).

Kalau mengikut perbandingan, barisan CX-9, menampilkan lapan varian, dengan harga dari AUD43,890 (RM130,684) hingga AUD64,790 (RM192,964), menjadikan CX-8 lebih murah.

CX-8 ini hanya ditawarkan dengan satu pilihan enjin iaitu 2.2 liter SkyActiv-D turbodiesel dengan padanan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan. Penjana kuasa ini mirip dengan salah satu enjin yang ditawarkan pada CX-5, namun dengan output yang telah dipertingkatkan iaitu 188 hp dan 450 Nm (dari 173 hp dan 420 Nm). Pelanggan juga boleh memilih sama ada pacuan roda-hadapan dan sistem pacuan semua-roda i-Activ AWD, dengan G-Vectoring Control diberikan untuk semua varian.

Ia memiliki ukuran 4,900 mm panjang, iaitu 350 mm lebih panjang berbanding CX-5, 1,840 mm lebar dan 1,730 mm tinggi. Ia juga berkongsi jarak roda yang sama dengan CX-9 iaitu 2,930 mm, lebih panjang berbanding CX-5 (2,700 mm).

Untuk kelengkapannya, varian Sport didatangkan dengan roda aloi 17-inci (dengan tayar profil 225/65), lampu utama LED dengan lampu nyalaan siang halogen, kawalan suhu tiga-zon, sistem infotainmen MZD Connect dengan skrin sesentuh tujuh-inci dan enam-pembesar suara, tempat duduk fabrik, Active Driving Display dan kamera undur.

Klik untuk besarkan

Bagi varian Sport pula didatangkan dengan sistem bantuan pemandu dan keselamatan daripada Mazda i-Activsense suite, termasuk Blind Spot Monitoring (BSM), High Beam Control (HBC), Intelligent Speed Assistance (ISA), Lane-keep Assist System (LAS), Mazda Radar Cruise Control (MRCC) dengan fungsi Stop & Go, Rear Cross Traffic Alert (RCTA, Smart City Brake Support (SCBS F/R), Smart Brake Support (SBS), Traffic Sign Recognition (TSR).

Varian paling mahal Asaki pula didatangkan dengan ciri yang lebih banyak, termasuk roda aloi 19-inci (dengan tayar profil 225/55), lampu nyalaan siang LED, lampu kabus hadapan LED dan tailgate elektronik. Di dalamnya, ditampilkan tempat duduk balutan kulit Nappa larasan berkuasa (10-cara untuk pemandu dengan fungsi memori, enam-cara untuk penumpang hadapan), tirai mentari untuk barisan-kedua, sistem bunyi Bose 273-watt dengan 10-pembesar suara, paparan sekeliling 360-darjah, lampu utama LED Adaptif (ALH) dan kemasan kayuan asli di dalamnya.

Untuk pasaran Malaysia, adalah CX-8 janaan diesel yang menjadi alternatif kepada CX-9 berenjinkan petrol dialu-alukan di sini?

GALERI: Mazda CX-8 di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required