Tata Nano – ‘kereta paling murah di dunia’ kini ditamatkan produksi kerana tiada lagi permintaan

Tata Nano – ‘kereta paling murah di dunia’ kini ditamatkan produksi kerana tiada lagi permintaan

Hampir sepuluh tahun lalu, pembuat kereta dari India – Tata – melaungkan bahawa mereka telahpun menghasilkan sebuah model kereta yang dianggap paling murah di dunia digelar Tata Nano. Namun menurut laporan, kereta berkenaan kini telah dihentikan produksinya kerana hampir tiada lagi permintaan terhadapnya.

Menurut Tata, pada peringkat terakhir hayat produksi model ini, ia hanya akan dihasilkan berdasarkan permintaan dari pengedar. Oleh kerana permintaan yang sangat kurang, kilang Sanand Tata di Gujarat hanya menghasilkan satu unit Nano bulan lalu, berbandng 275 unit pada waktu yang sama tahun sebelumnya. Tata menyatakan bahawa model ini tidak dapat lagi dihasilkan sehingga 2019, menandakan hayat produksinya sudah pun berakhir.

Tata Nano mencatatkan jualan tertinggi pada 2010 dengan catatan sekitar 9,000 unit berjaya dihantar kepada pembeli pada tahun berkenaan. Tetapi pada Jun lalu, Nano hanya berjaya dijual hanya tiga unit, berbanding bulan yang sama tahun lalu sebanyak 167 unit.

Tata Nano – ‘kereta paling murah di dunia’ kini ditamatkan produksi kerana tiada lagi permintaan

Model ini mula diperkenalkan pada tahun 2008 apabila bos jenama berkenaan, Ratan Tata mahukan sebuah model alternatif yang mampu milik dan lebih selamat dari sebuah motosikal sebagai pengangkutan persendirian. Ketika muncul di pasaran, kereta ini dijual pada harga 1 lakh atau 100,000 rupee (tidak sampai RM6,000).

Walau bagaimanapun, dengan harga berkenaan pembeli tidak menerima sebarang sistem audio, stereng berkuasa, tingkap berkuasa mahupun sistem penghawa dingin. Ia hanya diberikan sebatang pengelap cermin dan cermin sisi juga hanya diberikan sebelah. Tata Nano juga tiada pintu tailgate belakang, dan bahagian berkenaan sebenarnya menempatkan enjin petrol dua-silinder 624 cc berkuasa 38 PS/51 Nm yang hanya boleh diakses menerusi pintu sisi belakang.

Selain tidak diberikan kelengkapan keselamatan, Tata Nano juga dikenali sebagai sebuah kereta yang mudah terbakar, dan secara tidak langsung menafikannya sebagai sebuah pilihan ‘yang lebih selamat’ dari sebuah motosikal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required