Baru setahun lebih Honda Civic Type R FK8 membuat kemunculan rasminya, namun kini nampaknya Honda bakal muncul dengan Type R FK8 dengan versi yang dikemaskini. Menerusi set gambar intipan terbaharu ini, nampaknya CTR akan diberikan rombakan dari segi rupa.

Bampar hadapan versi baharu ini mungkin berubah dengan penambahan pembahagi pada liang udara disamping sedikit perubahan juga turut akan diberikan pada lampu utama. Rombakan turut mungkin dibuat pada bahagian sama pada bampar belakang. Apa yang menarik, Honda nampaknya menguji Civic Type R yang mengenakan spoiler lebih kecil dari versi sedia ada.

Laporan sebelum ini menyebut bahawa Honda akan menghasilkan berberapa varian lain untuk Type R FK8. Jadi sama ada model dengan spoiler kecil ini adalah versi lebih fokus kepada litar (seperti Subaru Impreza WRX STI Spec C?), versi dengan harga lebih rendah atau versi untuk mereka yang tidak mahukan spoiler ‘tiang gol’ yang begitu menonjol masih lagi belum diketahui.

Tetapi apa yang boleh dijangka, model berkenaan masih lagi dijana enjin 2.0 liter VTEC DOHC turbo, digandingkan bersama kotak gear manual enam-kelajuan memacu roda hadapan. Buat masa sekarang, enjin tersebut menghasilkan kuasa 320 PS dan tork maksima 400 Nm. Kuasa berkenaan berkemungkinan akan ditambah sekiranya model lebih hardcore tersebut benar-benar dihasilkan oleh Honda.