Jualan kenderaan di Malaysia untuk Jun 2018 naik 50% berbanding Mei – kesan dari tempoh ‘cuti cukai’

Jualan kenderaan di Malaysia untuk Jun 2018 naik 50% berbanding Mei – kesan dari tempoh ‘cuti cukai’

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mendedahkan jumlah jualan dan produksi kenderaan dalam negara untuk bulan Jun 2018. Dengan bermulanya Cukai Barangan dan Jualan yang dikadarkan pada 0% bermula 1 Jun, menyebabkan orang ramai menunda pembelian kereta mereka pada Mei, menyebabkan lonjakkan jualan pada bulan lalu.

Selain dari itu, pengeluar-pengeluar automotif juga kebanyakkannya menjalankan promosi hari raya sepanjang bulan lalu, seterusnya merancakkan lagi jualan. Secara keseluruhan, jumlah jualan dicatatkan pada 64,502 unit, atau 50% lebih tinggi dari Mei yang mencatatkan jumlah 42,983 unit. Kenaikan 50% ini sebenarnya telah dijangka oleh pemain industri dengan bermulaya tempoh ‘cuti cukai’ berkenaan.

Jumlah jualan pada Jun tahun ini juga 28% atau 14,229 unit lebih tinggi dari bulan yang sama tahun lalu, dan MAA turut menyatakan bahawa ini adalah kali pertama pasaran Malaysia mencatatkan jualan melebihi 60,000 unit sebulan. Rekod jualan enam bulan pertama 2018 yang mencatatkan 289,714 unit ini pula mencatatkan kenaikan 1.85% berbanding tempoh sama tahun lalu dengan jualan sebanyak 284,453 unit.

Untuk Julai, MAA menjangkakan jualan akan kekal atau hampir kepada apa yang dicatatkan pada jumlah jualan Jun 2018 kerana pelanggan terus akan membeli kereta baharu bagi mengambil kesempatan sebelum Cukai Jualan dan Servis mula dikuatkuasakan semula pada 1 September ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required