Mercedes-Benz A-Class Sedan akan tampil hujung 2018 – jarak roda sama dengan hatchback, 0.22 Cd

Mercedes-Benz A-Class Sedan akan tampil hujung 2018 – jarak roda sama dengan hatchback, 0.22 Cd

Mercedes-Benz telah mengesahkan bahawa A-Class Sedan akan diperkenalkan buat pertama kali pada hujung tahun ini, dan ia adalah sebuah model yang berbeza berbanding A-Class L Sedan yang dilancarkan di China beberapa bulan yang lalu.

Perbezaan utama adalah jarak roda, di mana model A-Class Sedan ini mempunyai jarak roda yang sama seperti A-Class hatchback iaitu 2,729 mm, berbanding 2,789 mm bagi model ‘L’ di China. Sebagai rujukan tambahan, A-Class L Sedan mencatat panjang 4,609 mm, lebar 1,796 mm dan tinggi 1,460 mm, dan ini adalah 190 mm lebih panjang, serta 20 mm lebih tinggi berbanding model hatchback – lebar pula masih sama.

Buat masa ini, pengeluar dari Jerman ini tidak mahu mendedahkan dimensi penuh keseluruhan kenderaan, tetapi ada memberitahu tentang aerodinamik A-Class Sedan. Menurut mereka, sedan kompak baru ini mempunyai kadar rintangan angin (drag coefficient) paling rendah bagi kenderaan produksi iaitu pada tahap 0.22 dan bahagian hadapan cuma 2.19 meter persegi.

Mercedes-Benz A-Class Sedan akan tampil hujung 2018 – jarak roda sama dengan hatchback, 0.22 Cd

Hasil daripada pengiraan kompueter, simulasi CAE (computer-aided engineering) dan ukuran di dalam terowong angin di Sindelfingen, Mercedes-Benz berjaya mengoptimakan bentuk kereta ini untuk aerodinamik yang terbaik. Antara perinciannya adalah keliling lampu utama yang ditutup rapat serta panel yang hampir penuh di bawah kenderaan.

Di bahagian lain, rim dan tayar juga ditala rapi untuk ciri aerodinamik, dan di belakang gril radiator terdapat sistem pengatup dua bahagian. Dakwa Mercedes, bahagian ini membantu menjadikan kawasan rintangan angin cuma 0.49 meter persegi.

Selain daripada ciri aerodinamik ini, Mercedes juga ada menambah bahawa A-Class Sedan akan berkongsi banyak ciri seperti model hatchback, termasuk barisan enjin, sistem keselamatan dan bantuan pemandu, serta sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Ini adalah tambahan kepada ruang kepala lebih luas yang akan disediakan oleh model sedan ini.

GALERI: Mercedes-Benz A-Class L Sedan di China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required