Toyota 86 TRD Special Edition 2019 – diberi kit pengendalian lebih mantap, hanya 1,418 unit

Toyota 86 TRD Special Edition 2019 – diberi kit pengendalian lebih mantap, hanya 1,418 unit

Jika di Jepun jenama yang melambangkan perlumbaan untuk Toyota kini didominasi oleh Gazoo Racing, tetapi untuk pasaran Amerika Syarikat nama Toyota Racing Development (TRD) masih lagi gah, terbukti dengan perlumbaan yang disertai oleh jenama tersebut masih lagi dikendali oleh TRD seperti di NASCAR. Terbaharu, Toyota telah memperkenalkan model baharu yang menggunakan nama sayap perlumbaan tersebut iaitu Toyota 86 TRD Special Editon 2019.

Menurut Toyota, 86 TRD ini merupakan model paling ‘hardcore‘ dalam barisan model 86 yang terdiri dari dua lagi versi iaitu varian asas 86 dan 86 GT. Model ini diberikan set penyerap hentak berprestasi tinggi dari Sachs yang didakwa mampu memberikan respon stereng yang lebih tajam dan memberikan lebih kestabilan.

Ia juga dibekalkan sistem brek dari Brembo bersaiz lebih besar dengan angkup empat silinder di hadapan dan dua silinder di belakang. Pengendalian kereta ini turut dibantu dengan set rim eksklusif bersaiz 18 x 7.5 jj dibaluti tayar Michelin Pilot Sport 4 bersaiz 215/40R18.

Toyota 86 TRD Special Edition 2019 – diberi kit pengendalian lebih mantap, hanya 1,418 unit

Walau bagaimanapun tiada sebarang ubahsuai dilakukan pada enjin model TRD ini. Enjin boxer empat silinder asal dengan sistem suntikan terus D-4S masih lagi menghasilkan 205 hp pada takat 7,000 rpm dan tork maksima 211 Nm pada takat 6,400 rpm (model dengan transmisi automatik hanya menjana 200 hp/205 Nm). Kuasa masih dialirkan ke roda belakang menerusi pilihan kotak gear enam-kelajuan manual atau enam-kelajuan automatik.

Bagi membezakan TRD Special Edition ini dengan 86 biasa, bahagian luaran model istimewa berkenaan diberikan kit badan TRD yang terdiri dari bampar hadapan, skirt sisi, bampar belakang dengan diffuser serta spoiler belakang. Kereta ini turut menerima tip ekzos keluli tahan karat TRD dan keseluruhan badan menerima warna eksklusif Raven, serta diserikan dengan grafik tiga-warna klasik TRD.

Masuk ke kabin pula, tempat duduk model istimewa TRD ini diberikan balutan fabrik merah-hitam, tali pinggang keledar berwarna merah, roda stereng juga dengan kemasan merah-hitam dengan serlahan jahitan benang merah, dan juga balutan seperti sued Granlux pada atas papan pemuka bersama logo TRD yang disulam pada bahagian sisi kanan.

Untuk ciri-ciri lain, model TRD ini masih berkongsi dengan model 86 GT antaranya sistem penghawa dingin dua zon automatik, sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, dan juga skrin utama bersaiz 7-inci dengan sistem audio Pioneer dihubungkan kepada lapan pembesar suara. Ia juga dilengkapkan dengan skrin TFT MID bersaiz 4.2 inci yang memberikan bacaan seperti meter G-Force, jam randik, serta lengkung kuasa kuda dan tork.

Toyota 86 TRD Special Edition 2019 ini hanya dihasilkan sebanyak 1,418 unit, dan ia akan dijual pada pasaran Amerika Utara dengan harga US$32,420 atau sekitar RM132k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required