Geely dipantau, jamin tenaga kerja Malaysia di Proton

Geely dipantau, jamin tenaga kerja Malaysia di Proton

Kerajaan Malaysia akan memantau dengan dekat Geely selaku pemegang kepentingan dalam Proton dalam usaha untuk memastikan rakyat Malaysia terus diberi keutamaan sebagai tenaga kerja di syarikat itu. Hal ini disuarakan oleh Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran seperti dilaporkan oleh New Straits Times.

“Kami akan menjalankan siasatan menyeluruh sekiranya mereka tidak patuh kepada tetapan undang-undang,” ujar beliau, dengan menambah syarikat luar tertakluk kepada undang-undang Malaysia bersangkutan pengambilan pekerja warga asing. Majikan dilarang memberhentikan tenaga kerja tempatan semata-mata ingin mengambil tenaga kerja dari luar, seperti yang termaktub di dalam Seksyen 60M Akta Pengambilan Pekerja 1955.

Ini adalah maklum balas kepada soalan yang diajukan oleh ahli Parlimen Kapar, Abdullah Sani Abdul Hamid tentang langkah-langkah yang akan diambil sekiranya pengurusan asing di dalam syarikat tempatan enggan mengambil tenaga kerja tempatan. Menteri turut mengesahkan terdapat kekurangan petugas untuk memantau syarikat dan perniagaan ketika ini, dan kementerian berkenaan sudahpun memohon dari Kementerian Kewangan untuk menambah bilangan pemeriksa yang bertugas, tambah Kula.

DRB-Hicom dan Geely telah memeterai perjanjian persefahaman pada Julai 2017, yang menyaksikan Geely memegang sebanyak 49.9% kepentingan dalam Proton. Turut dinyatakan dalam perjanjian itu ialah untuk menjadikan Proton sebagai hab pengilangan bagi kenderaan pemanduan sebelah kanan bagi Geely. Model pertama bagi Proton hasil usaha sama ini ialah sebuah SUV, dijangka dilancarkan Oktober nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required