Tata Harrier – SUV dari India guna platform Range Rover Evoque, bakal muncul dalam pasaran pada 2019

Jika Geely kini sedang aktif ‘menyedut’ teknologi-teknologi dari Volvo setelah menguasai jenama dari Sweden itu, nampaknya pemilik jenama Jaguar Land Rover iaitu Tata dari India turut akan melakukan perkara yang sama. Tata telah menyiarkan teaser serentak dengan pengumuman baharunya bahawa mereka akan menghasilkan sebuah SUV berasaskan platform dari Range Rover digelar Tata Harrier dan ia akan menerjah pasaran pada 2019, menurut laporan Autocar.

Secara spesifik, Tata Harrier akan dibina berdasarkan platform D8 Land Rover yang menjadi asas kepada model-model seperti Range Rover Evoque, Range Rover Discovery Sport tujuh-tempat duduk dan juga Jaguar E-Pace. SUV berkenaan juga akan dihasilkan sebagai model produksi dari model konsep Tata H5X yang pernah tampil pada Geneva Motor Show sebelum ini.

Namun untuk versi Tata ini, platform berkenaan akan digelar sebagai Omega Modular Architecture dan ia telah dirombak bagi disesuaikan dengan keadaan jalan raya di India. Tata Harrier juga akan dibina sebagai SUV global, disasarkan untuk dieksport ke pasaran Timur Tengah dan rantau Afrika selain dari pasaran dalam India sendiri.

SUV ini akan dijana oleh enjin diesel 2.0 liter empat silinder dibekalkan oleh Fiat Chrysler hadir dalam dua talaan kuasa. Ia akan diberikan sistem pacuan semua roda, manakala versi hibrid turut akan ditawarkan kemudian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required