Mercedes-Maybach S560, S650 tiba di Malaysia – 4.0 liter V8, 469 hp/700 Nm, harga bermula RM1.4 juta

Mercedes-Maybach S560, S650 tiba di Malaysia – 4.0 liter V8, 469 hp/700 Nm, harga bermula RM1.4 juta

Ada satu lagi ahli dalam barisan keluarga model Mercedes-Benz S-Class yang diperkenalkan di Malaysia hari ini selain daripada S 450 L dan S 63 AMG Coupe/S560 Cabriolet. Dan, ini versi yang berada dalam hirarki paling atas, kemuncak segala S-Class dengan setiap kemewahannya – Mercedes Maybach S560.

Model ini dilengkapi dengan enjin 4.0 liter V8 biturbo, dengan janaan kuasa sebanyak 469 hp pada 5,250-5,500 rpm dan 700 Nm tork dari 2,000-4,200 rpm. Pecutan dari 0-100 km/j pula dalam masa 4.9 saat. Model ini dijual pada harga bermula RM1.4 juta, dan turut ditawarkan dalam versi S650 dengan padanan enjin V12 yang lebih berkuasa.

S 650 menggunakan enjin 6.0 liter V12 petrol yang menjana 630 hp dan 1,000 Nm tork. Ia 0.2 saat lebih pantas bagi pecutan 0-100 km/j, dengan laju maksimum kekal pada 250 km/j. Ia dipadankan dengan transmisi automatik 7G-Tronic, dan kedua-duanya menggunakan pacuan roda belakang.

Mercedes-Maybach S560, S650 tiba di Malaysia – 4.0 liter V8, 469 hp/700 Nm, harga bermula RM1.4 juta

Model ini merupakan versi dengan penawaran yang lebih tinggi dan lengkap, begitu juga menjadi versi S-Class yang lebih besar dan panjang. Ia mempunyai panjang 5,462 mm dan jarak antara roda 3,365 mm. Model flagship ini malah lebih panjang berbanding S-Class Saloon versi long-wheel base sebelum ini, mengatasinya sebanyak 20 cm.

Versi Maybach ini mengenakan rekaan gril baru, begitu juga dengan rekaan bampar yang berbeza dari varian yang lain. Lampu depan dan belakang bagaimanapun menggunakan unit yang sama dari S-Class biasa. Penampilannya juga dihiasi dengan penggunaan rim besar 20-inci. Lencana ikonik Maybach diletak pada bahagian C-pillar.

Bahagian dalamannya, terutama pada papan pemuka, berkongsi elemen yang sama dengan model S-Class biasa. Stereng balutan kulit, panel paparan 12.3-inci, corong pendingan hawa di tengah serta kawalan sistam COMAND semuanya ada. Bahagian perehat lengan bagaimanapun turut menempatkan logo Maybach. Khas dan eksklusif untuk model ini ialah sebuah jam IWC analog.

Untuk lebih keselesaan, fungsi Magic Body Control yang digandingkan dengan suspensi aktif dan penyerap hentak larasan berterusan akan memainkan peranannya. Ia berfungsi sekali bersama teknologi Road Surface Scan – yang menggunakan kamera stereo untuk mengimbas permukaan jalan – untuk menyediakan kadar serapan hentakan yang tepat.

Ciri lain yang melengkapi model ini seperti Night View Assist Plus (mengesan pejalan kaki dan haiwan besar dalam suasana gelap menggunakan lampu infrared), sunroof dwi-panel dengan Magic Sky Control, Energising comfort control (fungsi urutan badan) serta Thermotronic.

Sistem bunyi pula disediakan oleh unit Burmester definisi tinggi 3D dengan 27 pembesar suara (1,590 watt), yang menurut Mercedes dapat memberikan pengelaman audio mirip persembahan langsung. Bagi ciri keselamatan pula, model ini dilengkapi dengan senarai yang sama seperti S-Class biasa – 10 beg udara, bantuan kecemasan autonomous, kemampuan pemanduan semi-autonomous, tali keledar aktif untuk penumpang belakang serta sistem anti-kecurian. Selebihnya, Mercedes-Maybach ini boleh dikustom mengikut kehendak individu pemiliknya sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required