Milan Red didedah – hypercar keluaran Austria dengan 1,306 hp dan 1,400 Nm tork, 0-100 km/j dalam 2.47 saat

Milan Red didedah – hypercar keluaran Austria dengan 1,306 hp dan 1,400 Nm tork, 0-100 km/j  dalam 2.47 saat

Dari masa ke semasa, akan muncul nama-nama syarikat jarang didengar yang mengeluarkan kereta baru dengan kuasa serta catatan prestasi yang sangat mengganggu fikiran. Ini adalah satu contohnya, iaitu Milan Red, hasil oleh sebuah syarikat dari Austria bernama Milan Automotive.

Menurut CEO syarikat, Markus Fux, Milan Red dinamakan sempena nama burung pemangsa dan juga direka supaya menyerupai burung tersebut dengan paruh yang ganas di depan. Dari aspek dimensi, Milan Red ini berukuran 4,741 mm panjang, 2,156 mm lebar, 1,197 mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,750 mm. Bentuk unik kenderaan ini dibuat daripada gentian karbon, dan di bawahnya terdapat rangka monocoque gentian karbon serta pelbagai lagi struktur polimer yang diperkuat.

Selain nama dan penggayaan, perkara lain yang menjadi perhatian pada hypercar ini adalah catatan prestasinya, yang datang hasil daripada penggunaan enjin V8 quad turbo 6.2 liter yang mampu menghasilkan 1,325 PS (1,306 hp) pada 7,000 rpm dan 1,400 Nm tork pada 6,000 rpm. Enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik klac berkembar tujuh kelajuan yang menghantar kuasa ke roda belakang.

Antara prestasi yang boleh dilakukan oleh kenderaan ini adalah mencecah kelajuan maksimum 400 km/j, 0-100 km/j dalam masa 2.47 saat, 0-200 km/j dalam masa 5.46 saat, dan 0-300 km/j dalam masa 9.98 saat. Semua catatan ini sudah cukup untuk membuatkan Koenigsegg dan Bugatti risau.

Selari dengan tema burung pemangsa yang diguna, Milan Red menawarkan tiga mod pemanduan yang dinamakan sebagai Glide, Hunt dan Attack. Ini berbeza berbanding nama mod biasa seperti Comfort, Sport, atau Race. Mod ini bukan sekadar menukar tindak balas enjin dan transmisi, tetapi juga suspensi serta kawalan kenderaan.

Suspensi depan dan belakang Milan Red ini terdiri daripada sistem wishbone berkembar CFRP dengan tiga penyerap spring serta anti-roll bar yang boleh dilaras. Terdapat juga brek karbon seramik Brembo, dengan angkup enam piston di hadapan dan empat piston di belakang, dan ia berada di sebalik rim 20 inci hadapan serta 21 inci di belakang.

Menurut Fux, kereta ini hanya akan dikeluarkan sebanyak 99 unit dan harganya adalah hampir kepada dua juta euro (RM9,497,100). Walaupun dengan harga itu, 18 unit sudah dijual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required