Perodua belum buat keputusan serap SST, mekanisme cukai tersebut masih belum jelas – CEO Datuk Aminar

Perodua belum buat keputusan serap SST, mekanisme cukai tersebut masih belum jelas – CEO Datuk Aminar

Tinggal lagi sebulan saja cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bakal diperkenalkan semula iaitu mulai 1 September ini. Dalam majlis mengumumkan prestasi jualan bagi separuh pertama (1H) 2018, Presiden dan CEO Perodua Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, pihaknya belum memutuskan untuk menyerap SST bagi pelanggan yang menempah mana-mana model Perodua sebelum cukai ini dilaksanakan semula tetapi menerima kenderaan masing-masing selepas tarikh berkenaan. Tidak seperti Hyundai-Sime Darby Motors dan Bermaz Auto selaku pengedar rasmi Mazda yang membuat keputusan untuk menyerap SST untuk tempahan sebelum 31 Ogos tetapi kenderaan tersebut diserahkan selepas 1 September.

Katanya dalam sidang media selepas majlis berkenaan turut berkata, keputusan tersebut tidak boleh dilakukan kerana pihak kerajaan masih belum memuktamadkan bagaimana SST akan dilaksanakan. “Ya, kerajaan mengumumkan SST akan ditetapkan pada kadar 10% untuk barangan, tetapi dalam perbincangan kami dengan pihak kerajaan, akan ada mekanisme tertentu.

“Jadi disebabkan itu, kami tidak tahu sama ia akan menjadi penetapan 10% (meningkat) atau pun tidak. Dan disebabkan proses ini sedang berjalan, dan perbincangan juga masih berterusan, kami tidak boleh membuat keputusan sama ada untuk menyerapkannya atau pun tidak. Pengumuman mengenainya akan dibuat apabila mekanisme SST ini telah dimuktamadkan,” ujar Aminar.

Perodua belum buat keputusan serap SST, mekanisme cukai tersebut masih belum jelas – CEO Datuk Aminar

Tambahnya lagi, pelanggan yang menempah pada bulan ini (kecuali MPV Alza) hanya akan menerima kenderaan tersebut selepas 1 September. “Saya harus akui tempahan yang kami terima sangatlah menggalakkan (walau pun) sebelum pengumuman mengenai sifar GST dilakukan. Pastinya kita tidak akan dapat memenuhi semua permintaan. Jadi, saya ingin memaklumkan kepada pelanggan kami, kami memohon maaf kerana kami tidak akan dapat menghantar kenderaan anda dalam tempoh ini, “katanya.

Pengarah Urusan Jualan Perodua, Datuk Zahari Husin berkata, fasiliti pengeluaran juga telah dipertingkatkan bagi memenuhi permintaan. “Apa yang lebih penting sekarang ialah kami mahu pelanggan kami tahu, jika anda menempah hari ini, (penasihat jualan kami) akan memberitahu kenderaan anda mungkin akan diterima pada September atau Oktober dan mungkin akan melibatkan kenaikan harga. Ini kerana kami tidak dapat memberi jaminan mengenainya.

“Jadi sekurang-kurangnya para pelanggan telah dimaklumkan mengenai perkara tersebut dan lebih bersedia. Adalah penting untuk membuatkan mereka faham bahawa mereka mungkin tidak dapat kenderaan yang ditempah pada waktu sifar GST ini, dan juga ada kebarangkalian harga meningkat. Walau bagaimana pun, dalam masa yang sama, kami tetap cuba untuk menghantar sebanyak mungkin tempahan sebelum sifar GST ini berakhir,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required