Volvo XC40 – tempahan di Malaysia sudah dibuka

Pelancaran model Volvo XC40 di Malaysia bakal berlangsung tidak lama lagi memandangkan Sisma Auto sudah pun mula mengambil tempahan awal untuk SUV kompak ini. Selain itu, beberapa unit yang sudah didaftar dengan plat ‘V’ baru juga sudah ditemui di negara kita.

Status yang dimuat naik oleh Sisma Auto di Facebook tidak menunjukkan sebarang informasi berkenaan spesifikasi terperinci kenderaan tersebut, jadi kita hanya boleh mengumpul maklumat yang sudah diperoleh setakat ini. Jika mengikutkan gambar model yang ditemui itu, XC40 pasaran Malaysia nampak seperti menggunakan trim R-Design.

Bahagian rim model ini menggunakan saiz 18 inci dengan rekaan lima cabang terbelah dua, bersama warna dua tona. Lencana di luar kereta juga menunjukkan ke arah penggunaan enjin T5 iaitu unit empat silinder 2.0 liter turbo petrol yang mempunyai kuasa 247 hp dan 350 Nm tork.

Untuk transmisi, enjin Drive-E ini dipadankan dengan unit automatik Geartronic lapan kelajuan, dan kuasa disampaikan ke semua empat tayar. Sementara itu, model XC40 yang dipasang dengan enjin T4 dan T3 pula boleh didapati dengan sistem pacuan roda hadapan sahaja.

Unit awal XC40 yang dibawa masuk ke Malaysia berkemungkinan adalah unit yang diimport sepenuhnya (CBU), tapi nanti ia mungkin akan dipasang di Malaysia (CKD). Harga juga masih belum ada, tapi kami menjangkan sekitar RM250k hingga RM300k.

GALERI: Volvo XC40 T5 di Singapura

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required