Data jualan kenderaan di Malaysia bagi Julai 2018 mengikut jenama – Perodua +21.5%, Honda +12.2%

Data jualan kenderaan di Malaysia bagi Julai 2018 mengikut jenama – Perodua +21.5%, Honda +12.2%

Jualan kenderaan di negara ini melonjak naik bagi bulan kedua selepas kadar sifar ditetapkan bagi cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selama tiga bulan sehinggalah cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dilaksanakan kembali mulai 1 September ini.

Pengguna terus menempah kereta baharu, memberikan hasil yang memberangsangkan bagi jualan Julai 2018 iaitu mencecah 68,465 unit, meningkat 6% atau 3,963 unit dari 64,502 unit yang dicatatkan pada Jun. Persatuan Automotif Malaysia (MAA) melaporkan Julai merupakan TIV bulanan kedua yang tertinggi yang pernah dicatatkan dalam sejarah industri automotif tempatan, selepas rekod paling membanggakan pada Disember 2015 iaitu 69,371 unit.

Berikut merupakan pecahan mengikut jenama bagi Julai. Tidak seperti Jun yang lebih banyak anak panah hijau, kali ini lebih anak panah merah pula.

Seperti bulan-bulan sebelum ini, Perodua masih kekal mendahului liga dengan peningkatan sebanyak 21.5% bagi Julai. Honda menduduki tangga kedua, meningkat sebanyak 12.2%, sementara Nissan juga catat peningkatan sebanyak 9.8%. Walau bagaimana pun, Proton telah menunjukkan peningkatan yang tertinggi iaitu lebih 31.2% berbanding Jun.

Selebihnya, menyaksikan sedikit penurunan dalam jualan – kebanyakannya kerana pergerakan stok sedia ada yang melonjak pada Jun dan permintaan yang melampaui bekalan. Mazda antara jenama yang mengalami penyusutan, dengan jualan sebanyak 1,200 unit bagi Julai, menurun 20.7% berbanding Jun.

Manakala jualan bagi kenderaan premium juga mengalami impak yang sama, dengan Mercedes menyusut 10.7%, BMW (-14.4%), Volvo (-14.8%) dan Lexus (-46.4%). Manakala angka jualan bagi Audi pula tidak dipaparkan.

Klik carta di bawah untuk versi yang lebih jelas.

Data jualan kenderaan di Malaysia bagi Julai 2018 mengikut jenama – Perodua +21.5%, Honda +12.2%

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required