Honda Malaysia jual 51k unit pada separuh pertama 2018 – kekal No.1 bagi segmen bukan-nasional

Honda Malaysia jual 51k unit pada separuh pertama 2018 – kekal No.1 bagi segmen bukan-nasional

Honda Malaysia telah berjaya menjual 51,354 kenderaan pada separuh pertama 2018, sekaligus menguasai 17.7% perkongsian pasaran dalam industrti automotif tempatan. Malahan dengan prestasi yang memberangsangkan ini telah mengekalkan Honda sebagai No.1 dalam segmen bukan-nasional, dan keseluruhannya berada di kedudukan kedua di belakang Perodua.

Dalam kenyataan yang dihantar, syarikat ini berkata pencapaian ini mendorong keyakinan mereka untuk mencapai sasaran jualan bagi tahun 2018 iaitu sebanyak 109,000 unit.

Malahan mengesahkan telah menerima jumlah tempahan tertinggi dalam sejarahnya yang dicatatkan pada Jun lalu iaitu sebanyak 20,000 tempahan. Ia didahului dengan tempahan City sebanyak 36%, diikuti dengan CR-V dan Civic masing-masing sebanyak 14%. Ia berikutan kadar sifar GST, ditambah pula dengan promo sempena perayaan Aidilfitri. Jangkaan menunggu bagi sesetengah model kini telah meningkat sehingga empat bulan.

Model paling popular bagi Honda Malaysia pada separuh pertama 2018 ialah City, dengan 15,400 unit sedan segmen-B itu telah terjual. Tempat kedua dan ketiga pula diduduki oleh HR-V dan CR-V, dengan masing-masing 16% dan 13% dalam keseluruhan jualan. Hodan malaysia berkata tiga model ini, termasuk Jazz (hatchback segmen-B), BR-V (MPV), Accord (sedan segmen-D) dan Civic (sedan segmen-C) mendahului semua segmen daripada segi jualan.

Berkenaan produk baharu, tahun ini agak kurang agresif berbanding 2017. Pada Februari lalu, Honda Malaysia telah memperkenalkan MPV Honda Odyssey dan HR-V facelift pula telah dibuka tempahannya serta bakal dilancarkan pada suku ketiga ini.

GALERI: Prebiu Honda HR-V RS facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required