Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow – kereta konsep elektrik 738 hp dengan satu tempat duduk

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow – kereta konsep elektrik 738 hp dengan satu tempat duduk

Mercedes-Benz telah menunjukkan sebuah kereta konsep baru semasa Monterey Car Week, dinamakan sebagai Vision EQ Silver Arrow. Ia mendapat inspirasi daripada kereta lumba W125 yang pernah memecahkan rekod lapan dekad yang lalu, dan hanya menggunakan tetapan satu tempat duduk, dengan kuasa daripada motor elektrik.

“Lebih 80 tahun dulu, Silver Arrow telah menunjukkan bahawa Mercedes-Benz adalah peneraju dalam aspek kelajuan, hasil daripada antaranya, bentuk yang langsing. Kereta pameran ini juga membawa bahasa rekaan dan teknologi produk EQ ke tahap lebih tinggi,” kata ketua bahagian rekaan Daimler AG, Gorden Wagener.

Badan kereta konsep sepanjang 5.3 meter ini sebenarnya dibuat daripada gentian karbon, tetapi usaha yang lebih ditunjukkan apabila ia ditutup dengan beberapa lapis cat perak alubeam, yang menghasilkan ilusi “liquid metal.” Walaupun begitu, beberapa bahagian masih tidak dicat seperti splitter, dan serinya ditambah dengan jalur lampu biru.

Untuk rim, unit aluminium bersaiz 24 inci digunakan pada bahagian hadapan manakala di belakang adalah unit bersaiz 26 inci. Separuh daripada rim berwarna rose gold itu kemudiannya dimuatkan di bawah lengkuk tayar yang yang lebar, dan dibalut dengan tayar Pirelli.

Bahagian luar lain yang menarik adalah diffuser belakang, serta spoiler yang boleh naik dan bertindak sebagai brek udara apabila perlu. Kemudiannya untuk bahagian kokpit, ia boleh naik ke atas dan hadapan supaya pemandu dapat masuk dan keluar dengan mudah.

Di sekeliling bahagian kabin, terdapat bahagian berkualiti tinggi seperti aluinium yang dikilatkan serta kemasan kayu walnut dengan corak pinstripe di lantai. Tempat duduk serta roda stereng dibalut dengan kulit asli warna coklat, dan terdapat logo bintang cabang tiga yang diukir dengan lazer.

Banyak juga kelengkapan berteknologi yang diletakkan pada kereta konsep ini termasuk skrin panoramik bersaiz besar dengan imej 3D sekeliling kenderaan dipaparkan di situ. Selain daripada itu, pemandu juga boleh melihat pelbagai informasi lain seperti pengecasan induktif atas jalan pada skrin tersebut.

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow – kereta konsep elektrik 738 hp dengan satu tempat duduk

Jika itu tidak cukup menarik, kereta konsep ini juga dilengkapi dengan ‘ghost mode‘ masa sebenar seperti dalam video permainan lumba kereta. Mercedes-Benz memanggil ciri ini sebagai ‘lumba virtual’, dan ia membenarkan anda untuk berlumba dengan kereta Silver Arrow bersejarah ataupun yang sekarang. Kereta ‘ghost‘ tersebut akan dipaparkan pada skrin dan anda akan disediakan dengan petunjuk bagaimana untuk menjadi pemandu yang lebih baik.

Satu lagi skrin sesentuh disediakan pada roda stereng, dan ia membenarkan pemandu untuk memilih beberapa mod pemanduan. Mereka juga boleh melakukan tetapan bunyi, untuk membuatkan kereta ini berbunyi seperti Silver Arrow Formula 1 ataupun bunyi V8 Mercedes-AMG.

Ini adalah disebabkan Vision EQ Silver Arrow adalah sebuah kenderaan elektrik berkuasa 738 hp (550 kW) yang boleh dikatakan agak senyap. Baterinya mempunyai kapasiti 80 kWh, dan dikatakan dapat memberi jarak penggunaan 400 km dengan sekali cas penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required