Subaru WRX S4 STI Sports – pengendalian lebih baik dengan suspensi Bilstein, sentuhan semula STI

Subaru WRX S4 STI Sports – pengendalian lebih baik dengan suspensi Bilstein, sentuhan semula STI

Subaru telahpun mendedahkan Subaru WRX S4 STI Sports yang bakal menerjah pasaran Jepun pada 21 September ini. Namun jangan terkeliru, ini bukanlah salah satu edisi atau varian dari model paling berkuasa WRX STI, tetapi model WRX yang lebih rendah dari versi S4 tetapi menerima sentuhan Subaru Technica International seperti BRZ dan Levorg STI Sports.

Menurut Subaru, WRX S4 STI Sports ini menggabungkan keselesaan pemanduan, ketangkasan pengendalian dan juga kestabilan yang tinggi. Ia dicapai dengan melengkapkan kereta ini bersama suspensi DampMatic II dari Bilstein untuk bahagian hadapan dan juga penyerap hentak pasif di belakang serta set spring baharu, kemudian kesemuanya ditala semula oleh STI.

STI turut memadankan pengapit khas pada cagak rak stereng, bagi membolehkan pemasangannya lebih tegar seterusnya meningkatkan respon stereng itu sendiri.

Bagi membezakan rupa model tertinggi ini dengan WRX S4 biasa, ia diberikan lencana STI pada gril hadapan, fender hadapan dan bahagian belakang serta kemasan hitam berkilat pada spoiler dagu hadapan, spoiler pada but belakang, antena sirip yu dan juga penutup cermin sisi. Penampilan sedan sport ini dilengkapkan dengan pemadanan rim aloi 18-inci pelbagai jejari berwarna kelabu, dibaluti tayar 245/40R18.

Masuk ke kabin, model ini menerima pelbagai lagi lencana STI seperti pada bendul sisi, paparan pelbagai info dan roda stereng. Pemandu dan penumpang hadapan pula dapat menikmati tempat duduk dari Recaro dengan balutan kulit “Bordeaux” dan baldu, manakala upholsteri pada bahagian lain seperti roda stereng, tombol dan gaiter gear, panel dalaman pintu turut menerima material kulit dengan serlahan jahitan berwarna merah.

Subaru WRX S4 STI Sports – pengendalian lebih baik dengan suspensi Bilstein, sentuhan semula STI

Tiada peningkatan kuasa dinyatakan, jadi model ini masih dijana oleh enjin boxer FA20 2.0 liter empat-silinder suntikan bahan terus dengan pengecas turbo berkuasa 300 PS pada takat 5,600 rpm dan tork maksima 400 Nm bermula 2,000 hingga 4,800 rpm. Kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem Symmetrical AWD Subaru, dan sebelum itu diterima oleh kotak gear automatik Sport Lineartronic CVT.

Model JDM ini ditawarkan dalam lima warna – perak, putih, kelabu, merah dan biru WR – dan bakal dijual pada harga 4,093,200 yen termasuk cukai-cukai yang telah ditetapkan pada pasaran negara matahari terbit tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required